KECENDERUNGAN berparti politik kerap mempengaruhi
pemahaman beragama. Ada orang berilmu agama pula tidak mahu tampil di sisi pemerintah menggalas
amanah melakukan pembaikan, sebaliknya berada di sudut yang asing dengan
kritik-kritik terhadap pemerintah. Kritik yang berpanjangan menyebabkan ada
ahli masyarakat yang tidak menghormati pemerintah, walhal al-Quran
memerintahkan masyarakat muslim patuh atau hormat terhadap sesiapa yang
berkuasa.
foto hiasan |
Biasa pula kedengaran orang berkata, “sedangkan
undang-undang Allah pun dilanggar inikan pula undang-undang manusia”. Sebenarnya ucapan-ucapan orang awam seperti
ini merupakan hasil didikan oleh sebagian ‘ahli agama’. Ucapan seperti itu juga sebagai mesej mereka
memahami bahawa undang-undang yang dikanunkan oleh lembaga undang-undang
sebagai undang-undang dunia yang tidak ada nilai di sisi Allah. Jika ada orang yang tidak mematuhi peraturan
sekolah atau jalan raya, alasannya ialah: Tidak mengapa peraturan itu dilanggar
sebab undang-undang Allah pun orang tidak patuh. Kadang-kadang ucapan itu sebagai sindiran
kepada pemerintah yang mengkanunkan undang-undang supaya dipatuhi masyarakat,
walhal si pemerintah tidak pun mematuhi perintah-perintah Allah. Kesimpulan daripada itu, langgar saja
undang-undang yang dibuat oleh pemerintah!
Jika begitulah ajaran Islam yang mesti diamalkan
oleh penganut-penganutnya, alangkah ruginya kehidupan yang sudah dimulai dengan
kesaksian Tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah. Walhal dalam prinsip beragama terhadap Allah
dan rasul-Nya, apa-apa pun daripada kedua-dua itu: Dengar dan taat tanpa banyak
soal.
Apabila kita diserukan kepada Islam, diberikan
hujah bahawa Islam adalah sistem hidup. Apabila kita diajak kembali kepada
ajaran al-Quran, dikatakan kitab itu sempurna untuk kehidupan manusia sepanjang
zaman. Jika kita tidak memahami prinsip
khusus dan umum dalam al-Quran, pasti kita akan keciwa dan mungkin boleh
berkata, “Dalam al-Quran mana ada undang-undang perakaunan, sewa beli, kontrak
dan banyak lagi sedangkan dunia begitu rumit dengan tingkah laku manusia?”
Eloklah difahami pentingnya ayat 59 surah
An-Nisa: Maksudnya: “Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah
dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang
berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah
(berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya
kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) Rasul-Nya – jika kamu benar
beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi
kamu), dan lebih elok pula kesudahannya”.
Mungkin benar banyak pemerintah tidak melaksanakan
undang-undang syariah yang dilaksanakan pada zaman Nabi s.a.w. dan pemerintahan
para Sahabat, tetapi adakah umat Islam tidak wajib pula mematuhi undang-undang
yang dikanunkan oleh pemerintah-pemerintah muslim di banyak negara. Pemerintah yang tidak melaksanakan sepenuhnya
undang-undang syariah, itu urusan mereka dengan Allah. Umah mempunyai kewajiban mentaati
perintah-perintah yang sudah dikanunkan menjadi akta atau enakmen. Dewan-dewan parlimen (pihak pemerintah) telah
menggubal pelbagai akta untuk mengatur urusan keduniaan secara rinci. Al-Quran menyebut prinsip keadilan,
kesaksamaan, ketelusan dan lain-lain, namun perinciannya sebagai fasal, seksyen
dan ceraian telah diperincikan dalam mana-mana akta yang didakwa keduniaan
semata-mata! Apakah wujudnya Kanun Tanah
Negara, Akta Perkongsian, Akta Syarikat, Akta Pengangkutan Jalan, Akta
Akauntan, Akta Jual-beli dan pelbagai pula enakmen peringkat negeri tidak ada
nilai di sisi Allah? Sehingga ada yang
mendakwa berilmu agama menghasut dengan ayat, “sedangkan undang-undang Allah
mereka langgar, inikan pula undang-undang dunia”.
Sebenarnya Allah memberi wewenang kepada pemerintah
atau kerajaan negara dan negeri untuk memberi arahan kepada rakyatnya. Sebab itulah ayat 59 surah An-Nisa dicatatkan
bahawa ketaatan ketiga ialah kepada pemerintah (pihak berkuasa). Di situlah
Allah memberi hak dan pengiktirafan kepada yang berkuasa mengatur peraturan
untuk memudahkan urusan hidup manusia. Dan sangat jelas pula Allah menerangkan
orang yang mentaati perintah-perintah (tentulah yang baik, ada hadis maksudnya
“ketaatan itu hanya dalam perkara baik” – Al-Bukhari dan Muslim) dan sanggup
bermuzakarah jika berselisih, sebagai tanda orang yang beriman kepada Allah dan
hari akhirat.
Mengapa hendak merugikan diri di sisi Allah dengan
cabul mulut menghasut orang supaya melanggar perintah-perintah yang diizinkan
Allah? Mengapa mesti melalaikan diri
daripada mematuhi undang-undang atau peraturan sedangkan ketaatan berkenaan
merupakan sebagian dalam rukun hidup sebagai muslim yang beriman kepada Allah
dan hari akhirat. Apakah orang yang
dikatakan beriman kepada Allah dan hari akhirat hanya yang melakukan ibadah solat,
puasa, haji dan zakat? Jika begitu yang
difahami, alangkah ruginya kehidupan muslim.
Sekalipun antara kita mengambil sikap kritikal
terhadap pemerintah, namun dalam hal-hal yang jelas diwajibkan kita mentaati
undang-undang, peraturan yang besar dan kecil, maka tidak boleh kita
mengingkarinya. Ketaatan-ketaatan
(kepatuhan) ini merupakan ibadah kepada Allah sebab Allah menyatakan mereka
sebagai orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.
Wallahu aklam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan