Pengikut

Isnin, Oktober 07, 2013

TAMAN Pertanian Kuantan sudah hilang seri

LIMA tahun sebelum ini saya kerap mengunjungi Taman Pertanian Jubli Perak Sultan Ahmad Shah di Kuantan.  Sama  ada menguruskan remaja yang mengikuti perkhemahan atau berrekreasi bersama keluarga.  Kebetulan juga waktu itu paman saya merupakan  kakitangan Jabatan Pertanian Pahang yang ditugaskan menjaga Taman Pertanian ini, maka beliau memberi peluang kepada saya meneroka labih jauh di sana.

Taman Pertanian ini dikendalikan oleh Jabatan Pertanian Negeri Pahang. Selain tapak perkhemahan yang boleh digunakan oleh pelbagai pihak, ladang buah-buahan seperti rambutan, cempedak, durian, manggis dan lain-lain masih mengeluarkan hasil apabila tiba musimnya.

produk baru: Laman pertandingan suara burung

Chalet sebagai penginapan juga disediakan di bahagian hadapan taman ini.  Dahulu, sebuah kolam dipenuhi pelbagai jenis ikan dan menjadi kegemaran pengunjung ke sana.

Hari ini, saya kaget melihat apa yang ada di taman ini.  Selain ladang-ladang yang masih mengeluarkan hasil, nampaknya kawasan tapak perkhemahan yang menjadi punca kedatangan pengunjung sudah kehilangan serinya.  Limpahan air sungai telah menenggelami beberapa kawasan tapak perkhemahan termasuk pondok aktiviti untuk ceramah atau dewan makan.  Namun tapak perkhemahan yang tinggi masih digunakan. 

Jalan utama ke tapak perkhemahan juga sudah musnah ditenggelami air.  Selain itu kawasan tepi kolam ikan memang sudah tidak ada serinya lagi.


Sayanglah, taman pertanian ini kehilangan seri pada saat bandar Kuantan sedang dimodenkan.  Sebagian fungsi Bandar Kuantan sudah dipindahkan ke Indera Mahkota kerana bandar Kuantan semakin sesak.  Pejabat imigresen, mahkamah dan stesen bas bukan lagi di tengah-tengah Kuantan, sebaliknya di Indera Mahkota.  Taman Pertanian Sultan Ahmad Shah juga di Indera Mahkota.  Sekali lagi, sangat kontradik keadaan taman pertanian berkenaan.

Jalan utama ke tapak perkhemahan tidak boleh dilalui

Tapak perkhemahan kedua di kawasan rendah yg bermasalah

Jalan di sekitar kolam sudah tidak dijaga

Antara chalet yang sudah diabaikan

pagar di tepi kolam yang sudah musnah

Kolam ikan ini dikatakan cetek akibat pembinaan UIAM Kuantan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan