Pengikut

Ahad, Oktober 13, 2013

BERPUASALAH pada 9 Zulhijah

CATATAN seorang sahabat untuk disebarkan kepada pencinta sunah nabi s.a.w.

Hari 'Arafah ini memiliki keutamaan yang besar dan keberkahan yang melimpah. Di antaranya ialah:

1. Allah menghapuskan dosa-dosa orang yang berpuasa pada hari itu selama dua tahun.

"Sesungguhnya Rasulullah saw pernah ditanya mengenai puasa pada 'Arafah, kemudian beliau menjawab, "Ia dapat menghapuskan dosa-dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang." - Hadis Riwayat Muslim.


Syarah hadis di atas:
"Bahawa Allah akan membimbingnya untuk tidak terjerumus ke dalam dosa-dosa, kemudian menghapus untuk menyesuaikan susunan kata-kata dengan ungkapan 'tahun yang telah lalu', dan jika pada tahun akan datang orang tersebut melakukan dosa, maka ia akan dibimbing untuk melakukan sesuatu (yang baik) yang boleh menghapus dosanya."
- Syaikh Muhammad bin Ismail Al-'Amir Ash-Shan'ani, Kitab Subulus As-Salam Syarh Bulughul Maram.


2. Ramainya orang yang dibebaskan Allah pada hari itu dari api Neraka, mendekatnya Allah ke langit dunia, dan Allah membangga-banggakan jamaah haji di kalangan Malaikat.

Rasulullah saw bersabda,

"Tidak ada hari yang di dalamnya Allah lebih banyak membebaskan hamba-Nya dari api neraka daripada hari 'Arafah. Sesungguhnya Dia (yakni Allah) mendekat, kemudian membangga-banggakan mereka (jamaah haji) di hadapan para Malaikat, kemudian berfirman: 'Apa yang mereka inginkan?" - Hadis Riwayat Muslim.

Rasulullah saw bersabda lagi,

"Pada hari 'Arafah, Allah turun ke langit dunia, lalu Dia membangga-banggakan mereka (jamaah haji) di jadapan para Malaikat, kemudian Allah berfirman, 'Perhatikanlah hamba-hamba-Ku, mereka mendatangi-Ku dalam keadaan kusut dan berdebu serta berjemur di bawah matahari, dari segenap penjuru yang jauh. Aku persaksikan kepada kalian bahawa Aku telah mengampuni mereka..." - Hadis Riwayat Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan