Pengikut

Jumaat, September 06, 2013

KAN bagus komuniti Cina fasih Bahasa Melayu

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM) menjadi panas seketika disebabkan bantahan NGO perkauman Cina, Dong Zong. PPPM menyeluruh, bukan hanya aspek bahasa di sekolah Cina dan Tamil. Setakat ini Kementerian Pendidikan tidak tunduk terhadap apa juga desakan agar penambahan masa belajar Bahasa Melayu tidak dilaksanakan. Bagus begitu.

Seperti kata Dr Ridhuan Tee, “Ini Malaysia, bukan Taiwan.”  Kenyataan begitu pun bukan bererti angkuh tetapi Malaysia perlu tegas dalam melaksanakan dasar untuk kebaikan seluruh rakyat.  Sudah 56 tahun merdeka hampir semua komuniti Cina yang ada telah bersekolah di Malaysia, malangnya pertuturan bahasa kebangsaannya sangat rendah kualitinya.  Orang Bangladesh dan Vietnam yang baru enam bulan di Malaysia pun tuturan Bahasa Melayunya lebih bagus.  Bukan soal tidak mampu belajar dan bertutur dengan baik, tetapi mereka sengaja tidak mahu dengan harapan terus terpisah daripada arus perdana.

Saya agak pelik dengan senyapnya NGO atau parti yang mendakwa sebagai jamaah dakwah dalam hal ini.  Memang pendakwah agak melupakan aspek bahasa Melayu, mereka kata bukan Bahasa Arab pun!  Saya tak lupa kata guru bahasa saya Prof Awang Sariyan (kini Pengarah DBP) bahawa penggunaan bahasa yang betul memudahkan penyampaian dakwah. 

Hakikatnya sejarah, tradisi dan budaya Islam semua dalam Bahasa Melayu.  Memisahkan kaum Cina daripada Bahasa Melayu bermakna menyukarkan penyampaian seruan Islam.  Kita boleh membina masjid reka bentuk budaya Cina, tetapi tidak banyak pendakwah yang mampu berdialog dalam bahasa Mandarin.  Kalau pun ada seorang dua yang berjaya meyakinkan komuniti itu dengan Islam, semua rujukan dan sahabat Islam adalah  dalam budaya Melayu.  Kita kerap menafikan masuk Islam bukan bererti masuk Melayu, namun hampir semua sumber rujukan untuk Islam dalam bahasa Melayu, Inggeris dan Arab.  Akhirnya mencari sumber Melayu juga.


Maka patut benar usaha kerajaan memperkukuh penguasaan Bahasa Melayu untuk generasi muda Cina dilihat sebagai meluaskan sasaran dakwah Islamiah.  Apabila kelak komuniti Cina sudah bagus Bahasa Melayunya seperti  masyarakat Tionghua di Indonesia, sangat mudah para pendakwah Melayu ini berdialog dengan mereka.

1 ulasan:

  1. Tuan, hubungi saya di nombor ne o19-6364286
    lebih 30 th kita tak bicara...

    BalasPadam