Pengikut

Sabtu, September 28, 2013

TIDAK ada ruang LGBT sekalipun ada desakan


KUALA LUMPUR, 28 September 2013 - Kerajaan tidak akan bertoleransi atau menyokong peruntukan dalam konvensyen antarabangsa berkaitan hak asasi manusia yang tidak bermoral dan bertentangan dengan undang-undang, etika, nilai agama dan budaya di negara ini.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin berkata, ini termasuk isu Lesbian, Gay, Biseksual dan Transeksual (LGBT).

"Sehubungan itu sebelum menyertai mana-mana konvensyen antarabangsa berkaitan, kajian menyeluruh dan terperinci perlu dibuat bagi memastikan semua peruntukan boleh dilaksana melalui perundangan negara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan 2013 bagi kementeriannya di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Beliau menjawab celahan Teresa Kok (DAP-Seputeh) yang ingin tahu alasan Malaysia tidak komited dalam mematuhi beberapa konvensyen bersabit hak asasi manusia yang diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Pada masa yang sama kata Hamzah, kerajaan sentiasa komited dalam memastikan pematuhan prinsip hak asasi manusia bersabit golongan seperti kanak-kanak, wanita, orang kurang upaya, orang asli dan golongan lemah. (Bernama)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan