Pengikut

Rabu, September 11, 2013

"PENGAMPU, penjilat, bodoh, bangang dan syaitan..."

banyak kebaikan dan keburukan
bermula dari mulut
APABILA perkara benar yang bukan daripada puak kita dinafikan, sah itulah fahaman asabiyah atau perkauman yang dicela dalam Islam.  Tidak lain itu merupakan salah satu pemikiran wajib berpolitik sejak zaman Arab jahiliyah hinggalah pada zaman sekarang yang terasnya demokrasi jahiliyah Barat.

Apakah salah dan asabiyah menubuhkan persatuan (NGO) atau parti berdasarkan kaum tertentu? Jawabnya tidak!  Sama ada persatuan sosial berasaskan kaum, parti berteraskan bangsa atau sebuah negara bangsa moden bukanlah satu kesalahan asabiyah.  Soal pengenalan etnik, kaum dan bangsa telah Allah sahkan dalam surah al-Hujurat ayat 13 (Allah menjadikan manusia berbangsa-bangsa untuk saling kenal mengenal antara satu sama lain).

Malah pada zaman Nabi s.a.w. banyak kabilah Arab yang berdasarkan keturunan seseorang yang mulia seperti Bani Adnan, Bani Hashim, Bani Abdul Manaf dan lain-lain.  Ketika di Madinah pula terdapat dua pihak umat Islam iatu kaum Muhajirin dan Ansar.  Tentulah setiap kabilah atau pihak yang dinamakan itu dan ini mempunyai ciri-ciri khas.  Misalnya kaum Ansar merupakan penduduk Arab suku Aus dan Khazraj sebagai bumiputera Madinah, sementara kaum Muhajirin merupakan masyarakat Islam (kebanyakannya berbangsa Arab) yang lahir di luar Madinah.  Tidak ada masalah apa-apa dengan tertentuknya kumpulan itu atas nama suku dan bangsa.  Yang salah dan asabiyah ialah fanatik, pertelingkahan dan permusuhan atas nama kumpulan-kumpulan.

Pada zaman moden ini Barat memperkenalkan pertubuhan atau parti-parti politik.  Konsep berparti politik mengikut peraturan Barat menyamai ciri berkalibah zaman Arab, malah lebih teruk takrifannya.  Dalam demokrasi Barat, jika berlaku perbedaan pendapat yang sangat jelas barulah dimaksudkan mengamalkan demokrasi tulen. Misalnya beberapa parti bergabung dalam satu pakatan dikatakan kurang demokratik sebab kebebasan bersuara dan menetapkan pendirian semakin kecil.

Sebab itu jika dbacakan ayat al-Quran supaya parti-parti politik orang Islam bergabung, penganut demokrasi Barat akan menentang dengan dalil ‘demokrasi membenarkan perbedaan pendapat dan sikap’.  Biarpun parti itu separa Islam atau bertemakan ajaran al-Quran dan hadis sekalipun jika memilih jalan atau manhaj ‘berlawan’ dengan parti-parti lain yang dianggotai juga orang Islam, hal itu berlawanan dengan seruan Allah dalam surah al-Hujurat ayat 10,11 dan 12.  Allah beri panduan supaya damaikan pertelingkahan antara dua pihak Islam yang bermusuh, Allah haramkan menghina sesama orang Islam dan Allah haramkan bersangka buruk kepada muslim lain!

Tampak mulia dan takwa bagaimana pun seseorang, jika menjadi penggiat parti politik dan mengikut prinsip demokrasi Barat, dirinya ternoda dalam lumpur asabiyah jahiliah.  Dia pasti akan memutar pendirian lawannya supaya pendirian lawannya kelihatan salah atau palsu.  Dia tidak akan mengakui kebenaran yang datang daripada pihak lawannya. Dia pasti membuat 1001 penafsiran yang buruk daripada semua ayat yang dikeluarkan oleh parti yang tidak disukainya.  Namun dengan cara itulah dirinya popular dan menjadi pujaan pengikutnya yang sudah masak diresapi virus asabiyah.

Lihatlah yang terbaru apabila seorang ahli agama sebuah parti membacakan ayat-ayat al-Quran dan hadis nabi sebagai ketentuan takdir Allah untuk meredakan kegelisahan rakyat mengenai kenaikan harga barang, maka disoraklah oleh penentang ahli agama itu.  Mereka bukan menentang secara ilmiah dengan memberikan dalil-dalil al-Quran dan hadis lain sebagai bidasan hujah ahli agama tersebut, sebaliknya dibuat cercaan dan hinaan peribadi.  Perkataan bodoh, syaitan, pengampu, penjilat  dan 1001 perkataan yang hina sudah diberikan kepada ustaz berkenaan.  Kalau selama ini mereka mengatakan demokrasi itu murni dengan membenarkan perbedaan pendapat, tentulah penghinaan itu bukan pun murni.  Penghinaan itulah kesukaan syaitan.  Apa nak buat, sebab demokrasi bukan ada ukuran syaitan atau malaikat, maka orang yang dikatakan tak henti solat pun melepaskan kata-kata hina demi demokrasi sebagai akidahnya.


Kesimpulannya, jika kita mendakwa beriman dengan Allah dan memperjuangkan Islam berjuanglah dengan manhaj (kaedah) yang Allah telah tentukan.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikom,

    Semoga saudara juga akan berlapang dada dengan segala tuduhan oleh saudara kita melalui media arus perdana (TV/Akbar/Dll) kepada saudara kita yang tidak sealiran dengan mereka.

    Dalam kemelut hari ini, dua-dua pihak membawa hujah agama.

    Sepintas lalu membaca catatan ini, saya melihat saudara ada kecenderungan membahaskan hal-hal politik yang agak terlihat arahnya.

    Semoga penjenguk blog saudara akan dapat manfaatkan pandangan saudara. T.Kasih.

    BalasPadam