Pengikut

Selasa, September 17, 2013

PENDIDIKAN Tasik Kenyir

IMPIAN meneroka Tasik Kenyir terlaksana. Tanggal 14-16 September saya dan sekumpulan rakan-rakan termasuk anak-anak bertualang ke Tasik Kenyir di Terengganu.  Bertualangan ratusan kilometer dan bermukim sementara di rumah bot Tasik Kenyir sebenarnya sebagian meneroka kehidupan dan mentarbiyah diri.  Tasik Kenyir sebagai alat untuk semua peserta melaksanakan persahabatan, penerimaan yang lebih dan kurang dan sejauh mana setia pada persetujuan.

salah satu lanskap Tasik Kenyir buah tangan saya
Setiap manusia ada kecenderungan tersendiri yang menjadi salah satu pengenalan peribadi.  Tinggal bersama dalam sebuah bot terapung-apung, beredar dari satu tempat ke tempat lain menyerlahkan peribadi kita dan pemikiran setiap rakan.  Ada sahabat kita yang suka bergurau senda, maka yang tidak suka sikap bergurau senda kenalah bersabar.  Ada yang sukakan lagu, maka yang tak sukakan lagu kenalah bersabar.  Ada yang tidak suka makan itu dan ini, maka yang tidak cerewat bab makanan kenalah bersabar menghadapi kerenah.

Anak-anak generasi masa depan tidak kekok untuk solat berjamaah sekalipun dalam tidak selesa sebuah bot. Mereka sedang terasuh bagaimana solat sepanjang kembara. Tidak ada rungutan pakaian yang terkena tanah atau bau hamis ikan untuk melalaikan solat. Tidak!  Inilah pemikiran generasi masa depan yang tidak mencari alasan meninggalkan solatnya.

di atas rumah bot
Begitu juga sepanjang perjalanan pergi dan pulang, semuanya dibuat persetujuan bersama, sama ada hendak berhenti atau memilih jalan lain.  Dengan itu tidak ada rungutan tidak puas hati terhadap sahabat-sahabat lain.  Apabila sudah setuju mengikuti jalan untuk perjalanan, sekalipun menempuh jalan yang sukar, hati mestilah lapang dada menerima keadaan kerna semua sudah dipersetujui bersama pada asalnya.


Semoga Allah mengampuni dan memberkati kehidupan semua peserta bertualangan ke Tasik Kenyir. Sekalipun semua tampak indah, namun semua itu juga dugaan Allah swt kepada setiap peserta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan