DAHULU tahun 70-an, remaja yang bersekolah agama di
Tingkatan Tiga pun sudah diberi gelaran ustaz di desa-desa. Belum tentu lulus Sijil Rendah Pelajaran
(SRP), dan jika sampai ke Tingkatan Enam, lagilah tinggi penghormatan
masyarakat desa kepadanya. Merekalah
yang akan menjadi imam di masjid atau mendepani apa juga majlis keagamaan.
Hari ini, tampak kelainan pandangan masyarakat. Pelajar-pelajar Tingkatan Enam sekolah agama
dan sekolah menengah kebangsaan dipandang sama sahaja. Orang tidak memanggilnya ustaz atau ustazah!
Zaman berlalu dan pandangan masyarakat pun berubah.
Mungkin ini antara pandangan dan suasana masyarakat.
Pertama: Pendidikan agama masyarakat semakin tinggi
sehingga mereka sudah setaraf dengan pendidikan agama pelajar-pelajar sekolah
agama.
Kedua: Pelajar-pelajar sekolah agama tidak memiliki
watak ustaz dan ustazah yang diharapkan oleh anggota masyarakat.
Ketiga: Orang-orang agama juga terdedah dengan gejala social
sebagaimana orang tidak berpendidikan agama, menyebabkan pelajar-pelajar agama
dikira belum tentu kuat imannya di tengah-tengah masyarakat.
Keempat: Sekolah-sekolah agama sudah menerima sekian
banyak mata pelajaran kemahiran keduniaan (akademik seperti Geografi, sejarah
Sains dll) menyebabkan masyarakat menganggap pelajar-pelajar sekolah agama
tidak ada bedanya dengan pelajar-pelajar sekolah menengah biasa.
Apa pun sebenarnya, harapan masyarakat terhadap orang
agama tetap tinggi. Setinggi mana dan
berapa banyak pun harta seseorang, dia pasti tunduk hormat kepada imam atau
ustaz, sekalipun imam itu pendapatannya di bawah garis kemiskinan. Ini tidak lain kerana orang agama dilihat
lebih mahir dalam urusan agama, sedangkan agama merupakan ‘hal suci’ dalam
kehidupan.
Maka, jika ada orang agama yang tersasar jalan (sebab
dia pun manusia biasa), maka dirinya menjadi berita, panjang dan lama untuk
lenyap. Kalau ada siri kes buruk
melibatkan orang agama, ini merupakan petanda tidak baik terhadai imej orang
agama sebab ceritanya seakan-akan bersiri pula.
Entah bila akan habis. Yang
terpalit sama ialah agama itu juga.
Besar pegangan agama, besar pula cobaan kepada
dirinya. Satu hadis diriwayatkan oleh
Saad Abi Waqas,
Dia (Saad)
berkata: “Aku bertanya, wahai Rasulullah siapakah manusia yang paling berat
cobaannya?”
Baginda nabi
menjawab, “Para nabi, lalu orang-orang yang mulia setelahnya. Apabila agamanya kuat, maka cobaannya semakin
berat. Apabila terdapat sesuatu
kelemahan dalam (pegangan) agamanya, maka dia akan diuji menurut kadar
(pegangan) agamanya itu. Tiada
henti-hentinya cobaan menimpa hamba sampai ia bisa membuat orang berjalan di
muka bumi dalam keadaan tanpa dosa.” (Riwayat
Imam Ahmad dalam musnadnya, melalui beberapa jalur periwayatan seperti Saad Abi
Waqas.)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan