Pengikut

Rabu, November 18, 2009

ISLAM yang profesional



PERKATAAN profesional mungkin tak berapa dikenal, tambahan kalau tidak biasa dalam dunia keilmuan. Prinsip profesional kerap disebut dan digunakan. Anak-anak muda kerap mendengar kalimah profesional apabila ngobrol sepak bola di kedai kopi. Pemain sepak bola profesional ertinya orang itu kerjanya hanya bermain sepak bola. Selain bermain bola tidak ada pekerjaan lain untuk mendapatkan wang sara hidup! Katanya itulah pro.



Tidakkah Islam itu amat profesional? Ya, sejak seseorang dikenalkan dengan tauhid sudah diberi gambaran jelas antara mengesakan Allah dengan perbuatan syirik. Tidak ada kompromi antara dua ini. Pilih Islam, maka mengesakan Allah dan menolak sehabis keras ideologi, prinsip dan amalan syirik sekalipun sekecil cucu kuman.



Perhatikan erti ayat 42 surah al-Baqarah, “Dan jangan kamu campur adukkan yang hak (benar) dengan yang batil (salah), dan jangan kamu sembunyikan yang hak itu.”



Maksud ayat 48 pula, “Dan jagalah dirimu daripada hari (azab kiamat, yang pada hari itu) seseorang tidak dapat membela orang lain walau sedikit pun, dan (begitu pula) tidak diterima syafaat (pertolongan) dan tebusan daripadanya, dan tidaklah mereka akan ditolong.”



Adakah antara sesama muslim dapat bertukar-tukar dosa dan pahala? Allah mengatakan tidak. Dengan bahasa harian, amalku adalah amalku, bukan amalmu. Pahalaku adalah hakku, bukan hakmu. Inilah yang menjadikan orang-orang miskin harta merasa punya hak sama rata dengan manusia kaya-raya. Di sisi Allah si miskin dapat membina imej, bersaing dengan si kaya. Semua darjat di sisi Allah adalah rahsia-Nya dan hanya diketahui di akhirat kelak. Tidakkah prinsip profesional ibadah ini indah?



Bolehkah direkacipta satu bentuk amalan serupa ibadah yang tidak ada contoh daripada al-Quran dan sunah nabi? Jawabnya dalam hadis nabi riwayat Bukhari dan Muslim, ertinya "Barangsiapa yang mengada-adakan dalam (urusan) agama ini suatu pekerjaan yang tiada daripadanya, maka (yang diada-adakan itu) tertolak." Kan tampak jelas banget profesionalnya beribadah di sisi Allah, iaitu wajib dalam petunjuk. Tidak ada petunjuk sunah, maka sia-sia, hangus, tak berguna biarpun dilihat cantik, soleh, dan modalnya tinggi.



Ayat-ayat al-Quran dengan jelas mengajar pemahamnya mengenai profesional dalam urusan kehidupan dan peribadahan. Dengan lemahnya iman dan sosial, mungkin kita mengatakan tidak berupaya menjadi professional seperti yang ditegaskan dalam ayat 42 itu, tetapi wajiblah kita menjadikan prinsip professional yang diajar oleh Allah sebagai pegangan. Dengan erti kata lain, penerimaan prinsip professional itu mesti ada, melaksanakan itu tentulah dengan kuasa dan kudrat masing-masing. Ayat akhir surah al-Baqarah (ayat 286) memberi kelonggaran berdasarkan keupayaan masing-masing. Diri sendiri dan Allah tahu di mana kedudukan kita, yang benar-benar dalam ketidak upayaan atau yang berpura-pura. Tak selamanya orang dapat berpura-pura dan mata manusia kian jelas, perangai manusia di sekeliling.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan