Pengikut

Isnin, November 26, 2012

MASJID Melayu dan masjid Cina


MAKSUD ayat 13 surah al-Hujurat, “Wahai manusia, sungguh Kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, agar kamu saling mengenal.  Sungguh, yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah maha mengetahui dan maha teliti.”

Oleh itu apa saja identiti sesuatu suku kaum atau bangsa asalkan tidak menyalahi dasar-dasar keimanan kepada Allah dalam al-Quran, diiktiraf untuk menjadi pengetahuan sesama manusia. Orang Melayu mempuyai tamadun dan budayanya, begitu juga kaum Cina di Malaysia.

Masjid yang bercirikan budaya Melayu tersergam di pecan Jerteh Terengganu.  Masjid ini dibina daripada kayu dan berwarna asli kayu seperti rumah-rumah orang Melayu zaman dahulu.




Masjid yang bercirikan budaya Cina pula sudah terbina di pecan Rantau Panjang, Kelantan.  Senibina bangunan dan reka bentuk dalamannya bercirikan seni bina Cina.






Saya teringat kata-kata guru Tamadun Islam, Mustafa Daud.  Katanya, Islam tidak ada seni bina yang khusus!  Prinsip seni bina Islam ialah ‘sejahtera’. Apa jenis reka bentuk sesebuah bangunan termasuk binaan masjid, mesti memberi kesejahteraan kepada orang yang berada di dalamnya.  Menurutnya lagi, kesejehtaraan itu juga boleh dirasai apabila sesiapa saja yang berada dalam bangunan itu (seperti masjid) tidak berasa panas dan menikmati pemandangan yang nyaman (maksud beliau, tidak menggerunkan perasaan seperti sesetengah reka bentuk rumah ibadah sesuatu agama).  Semua golongan manusia, sama ada kaya atau miskin, lelaki dan perempuan, dewasa dan kanak-kanak semuanya berasa selesa dan damai.  Itulah yang mesti ditunaikan oleh para pereka masjid, sama ada hendak berbentuk Arab, melayu, India atau Cina.

1 ulasan:

  1. nice post mas,,,

    kunjungi blog ane juga y mas
    adityogunawan.blogspot.com

    thank's...

    BalasPadam