Pengikut

Ahad, Januari 15, 2012

PEMBOHONG pun tidak suka dibohongi orang lain


DUSTA ialah bohong atau tipu.  Misalnya seseorang tahu bahawa si pulan yang mencuri wang di masjid tetapi apabila ditanya orang, dia mengatakan dirinya tidak tahu apa-apa.  Termasuk dusta juga apabila seseorang yang melakukan sesuatu perbuatan dan dia tidak mengakui bahawa itu adalah perbuatannya.  Banyaklah perbuatan dusta dalam kehidupan yang dilakukan orang, bermula daripada kanak-kanak, murid-murid sekolah, lelaki, perempuan dewasa sehinggalah kepada orang yang menjadi ikutan seperti  pemimpin.

Mengapa berdusta sedangkan tahu bahada dusta adalah kesdalahan di sisi manusia dan agama?  Tujuan orang berdusta adalah untuk mendapatkan sesuatu yang jika dia bercakap benar tidak akan memperoleh apa yang dihajati.  Sebagai contoh, seseorang akan mengatakan pendapatan bulanannya hanya sekitar RM2000 sebulan, dengan itu dirinya berjaya mendapat wang bantuan RM500 yang disediakan pihak kerajaan.  Ada pula seseorang sengaja berdusta apabila didakwa di mahkamah untuk mengelak daripada dijatuhi hukuman.  Nanti dalam soal-siasat perbicaraan akan didustakan beberapa perkara lagi semata-mata untuk dilepaskan daripada hukuman.

Ada pula orang berdusta untuk mengekalkan imejnya yang selama ini dipandang baik oleh orang ramai.  Ada perkara sama dengan ucapan atau perbuatannya memang dikira telah menjejaskan maruah dirinya yang dipandang mulia, maka dia berdusta menafikan hal itu semata-mata menjaga ‘nama baik’ di mata umum.  Kadang-kadang orang berdusta dengan cara mengatakan wartawan yang salah melaporkan ucapan yang dilafazkannya.

Al-Quran merakam banyak kisah pendustaan, dan semua dikeji oleh Allah swt.  Dusta paling besar di sisi Allah ialah menafikan hari kebangkitan atau Hari Akhirat. Arti  firman Allah dalam surah al-Mutaffifin10-13:  “Celakalah pada hari itu bagi orang yang mendustakan,  (iaitu) orang-orang yang mendustakan hari pembalasan.   Dan tidak ada yang mendustakan (hari pembalasan) kecuali setiap orang yang melampaui batas dan berdosa, yang apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, dia berkata ‘itu adalah dongeng orang dahulu-kala’.”

Membuat tuduhan yang tidak dapat diberikan bukti juga adalah dusta. Perhatikan hukuman dunia terhadap pendusta seperti ini. Maksud firman Allah dalam surah An-Nur:4 “Dan orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan baik (berzina) dan mereka tidak dapat membawakan empat  orang saksi, maka deralah mereka 80 kali, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka untuk selama-lamanya.  Mereka itulah orang-orang yang fasik.”

Berdusta satu hal yang salah.  Orang yang memanjangkan dusta-dusta pula membawa kesan buruk.  Pernah berlaku pada zaman Nabi s.a.w. berita dusta mengenai isteri Nabi s.a.w. berlaku curang disebarkan di Madinah.  Maksud firmah Allah dalam surah An-Nur:15-16 “(Ingatlah) ketika kamu menerima (berita bohong) itu dari mulut ke mulut dan kamu mengatakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikitpun, dan kamu menganggapnya remeh (hal kecil saja) padahal pada pandangan Allah itu soal besar.  Dan mengapa kamu tidak berkata ketika mendengarnya ‘Tidak pantas bagi kita membicarakan ini.  Mahasuci Engkau.  Ini adalah berita bohong (dusta) yang besar’.

Di balik kata-kata dusta adalah perkataan yang benar.  Berkata benar adalah fitrah hidup manusia.  Orang yang berdusta dalam sesuatu hal sebenarnya adalah orang yang lebih banyak berkata benar apabila berkata-kata sesama ahli masyarakat dan keluarganya.  Dusta dilakukan semata-mata untuk mencari keuntungan lain.  Pada waktu lain, orang yang berdusta juga membenci orang yang berkata dusta kepada dirinya!

1 ulasan:

  1. apa sebenarnya alasan pembohong tidak suka dibohongi

    BalasPadam