Pengikut

Rabu, Januari 25, 2012

TARIAN Singa vs Tarian Kuda Kepang?


SECARA kebetulan semasa di Kuantan Parade, sekumpulan anak muda Tionghua membuat persembahan Tarian Singa.  Sempat juga kamera saya merakam beberapa ‘scenes’ dalam tarian itu.  Ini hanya mengulang pemerhatian saya bahawa tarian itu yang menjadi satu trademark budaya Cina, tetapi kerap kali saya melihat tarian ini telah dimainkan seperti ‘main-main’.  Penari seperti tidak serius ketika melonjak sehingga tidak dirahsiakan lagi bahawa setiap seekor singa ada dua orang penari yang menggerakkan kostum singa itu.  Kemudian ada pembantu-pembantu yang tidak memakai kostum Singa menunjukkan aksi atau arah seterusnya.  Itu yang saya kata seperti main-main. Maafkan saya.

Mengapa satu tarian yang dilakukan sebegitu boleh bertahan begitu lama dan seakan tidak boleh dilupakan?  Saya tinggalkan dahulu persoalan ini.

saya melihat penari di belakang 'bermain-main' 
dengan tangannya.

Dalam adat atau budaya Melayu juga ada tarian haiwan seperti ‘Tarian Kuda Kepang’.  Satu persoalan baru: Mengapa Tarian Kuda Kepang tidak boleh mendarah daging dalam setiap nadi orang Melayu sebagaimana Tarian Singa terhadap nadi orang Tionghua?

Jawaban untuk soalan di atas, (pada saya) adalah mitos atau kepercayaan dongeng yang sudah diterima sebagai doktrin.  Walaupun  Tarian Kuda Kepang hanya popular di negeri Johor atau daerah yang kedapatan Melayu keturunan Jawa, namun masyarakat Melayu tidak memegang apa-apa mitos mengenai Tarian Kuda Kepang.  Katakan saja jika sejarahnya Tarian Kuda Kepang ini ada kaitan dengan meraikan kemenangan para pahlawan Jawa dalam pertempuran, apabila emosi pertempuran itu kian lupus, maka tarian itu hanya tinggal satu seni sahaja.  Jika ditakdir dahulu Tarian Kuda Kepang dilakukan ada kaitan dengan ‘keberkatan’ atau ‘tuah’ kemenangan para pahlawan, mitos sedemikian pasti gugur dengan konsep tauhid Islam.  Akidah benar Islam menolak adanya tuah dalam apa juga perkara, jika ada dalam sesuatu tarian pun.  Oleh sebab itulah Tarian Kuda Kepang tidak menjadi trademark dalam adat Melayu keturunan Jawa, apa lagi hendak dimainkan pada setiap Idulfitri!

Penjelasan ini secara tidak langsung menjawab mengapa Tarian Singa orang Tionghua terus kekal. Saya merujuk Tarian Singa Selatan yang dipercayai untuk membuang semangat jahat dan meminta tuah. Menjayakan Tarian Singa (memainkan atau mengundang tarian ke rumah / kedai) dipercayai dengan tuah atau keberkatan dalam hidup atau kemajuan perdagangan.  Meninggalkan tarian itu bermakna meninggalkan peluang untuk lebih untung atau berjaya.  Siapa mahu rugi.  Mereka tidak kisah pun khurafat sebab akidah agama mereka tidak menyatakan khurafat dan syirik satu kesalahan  beragama. Itulah salah satu sebab tarian itu terus subur.

Persoalan lain ialah bagaimana dengan muslim yang terlibat dalam Tarian Singa.  Satu pihak sebagai muslim, kita boleh saja menerima Tarian Singa seperti Tarian Kuda Kepang yang tidak ada apa-apa unsur mitos dan khurafat.  Begitu bersih pun muslim menerima Tarian Singa, tidak ada kumpulan budaya Melayu yang memainkan Tarian Singa.  Dengan itu Tarian Singa terus dimainkan oleh anak-anak muda Tionghua yang kekal punya mitos tuah atau keberkatan.

Oleh itu jika peniaga atau rumah muslim tidak ada kena mengena dengan Tarian Singa, tidak perlulah meminta diadakan tarian itu di hadapan kedainya.  Saya harap ada fatwa daripada pihak berwibawa mengenai muslim yang terpaksa melayan adat-adat daripada bukan Islam kerana mematuhi arahan majikan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan