Pengikut

Rabu, Julai 13, 2011

MASJID al-Rahmaniah pekan Terong Perak

DALAM perjalanan dari Kedah ke Selangor, saya melalui pekan kecil Terong selepas keluar dari lebuh raya Changkat Jering.  Saya mampir ke masjid yang jelas model lama iaitu Masjid al-Rahmaniah di Terong Perak.  Bangunan masjid ini memang jelas model lama, dan terdapat bangunan baru di sebelah kirinya.  Tidak ada sesiapa di sana yang boleh membantu saya mendapat maklumat mengenai sejarah masjid ini.

 Bahagian hadapan tidak terdapat mihrab sebagaimana masjid biasa

Daripada ukiran di dinding luar masjid tambahan tertera ‘1918 -2007’ membawa maksud masjid yang asal itu dibina pada tahun 1918 dan masjid tambahannya ialah pada tahun 2007.


Masjid ini patut diisytiharkan sebagai bangunan bersejarah negara yang wajar dilindungi oleh undang-undang.  Hampir 100 tahun usia masjid ini, tentu ada sejarahnya yang luar biasa dan patut dicatat dalam sejarah, sekurang-kurangnya sejarah pekan Terong.  Namun, saya tidak melihat ada nota atau catatan di masjid itu mengenai sejarahnya.

mihrab dan mimbar
Harap Jabatan Muzium Perak akan berinisiatif mengenai perkara ini memandangkan beberapa tahun saja lagi Masjid al-Rahmaniah akan berusia 100 tahun.

1 ulasan: