Pengikut

Selasa, Oktober 06, 2009

HARTA pusaka: nenek yang keciwa...


SORE 5 Oktober, saya dan ibu berkunjung ke rumah saudara, tiga beranak. Pasangan kelamin yang sudah renta dan uzur berharap penghasilan daripada anak gadisnya yang bekerja jauhnya dari rumah itu lebih 100 kilimeter, sebagai buruh kilang! Selain itu, daripada beberapa pokok sawit keliling rumah tanah pusaka bundanya. Oleh kerana kami hadir pun kerana ingin memberi bantuan material, maka dalam dia bercerita telah meluahkan kekeciwaan mengenai pambagian harta pusaka kebun sekangkang kera.

Si isteri sebagai anak bongsu telah menjaga ibunya yang menjadi balu puluhan tahun hingga wafatnya. Apabila tanah kebun tiga ekar difara’idkan, kerana dia perempuan maka hanya mendapat tanah tidak sampai setengah ekar. Adik-beradiknya yang lelaki yang tidak menjaga ibunya mendapat bahagian lebih banyak. Ini bukanlah luar biasa kerana dalam alquran surah an-Nisaa’ ayat 11 “… iaitu bagian seorang anak lelaki itu sama dengan bagian dua orang anak perempuan…”


Ayat ini sudah lama menjadi bahan debat dan tuduhan bahawa Islam mendiskrimnasi kaum wanita. Maka pembela Islam berhujah kembali bahawa anak lelaki itu sebenarnya menanggung beban penjagaan keluarga termasuk ibu bapanya yang renta, maka sebab itu dia mendapat pembagian 2:1 (misalnya lelaki 2 ekar, perempuan 1 ekar). Maka menanglah Islam dalam debat setelah melalui rasional falsafah di balik pembagian sedemikian.


Dalam kes nenek tua tadi, dia keciwa kerana peranannya sebagai penanggung kehidupan ibu tidak terbela oleh sistem pembagian harta pusaka. Perkara seperti ini juga yang telah dibangkitkan oleh SIS (Sisters In Islam), yang pada hemat kajiannya keadilan pembagian harta pusaka mesti melalui rasional falsafah yang pada asalnya memberi kemenangan kepada kaum lelaki. Pada SIS apabila penanggung berubah daripada anak lelaki kepada anak perempuan maka hak keutamaan pembagian juga berubah kepada anak perempuan. Hal inilah yang menjadi buah debat dan tuduhan SIS melanggar hukum faraid yang ditetapkan oleh Allah swt. Tampaknya nenek tua di desa yang tidak tahu pun apa itu SIS sependirian dengan SIS!


Sepatutnya para ulama tidak segera menghukum SIS sebagai penyeleweng. Sebagaimana ulama menghujah bahawa lelaki mendapat dua bagian dan perempuan satu kerana beban tanggungan, maka dalam menepis hujahan SIS wajib ulama membalas dengan hujah juga. Soal ahli SIS bukan ustazah untuk dituduh jahil, tertolak sama sekali sebab Islam melayan semua pertanyaan dengan adil, sama rata. Jawaban secara menuduh SIS dan nenek tua di desa saya sebagai jahil dan kolot sangat tidak siuman dalam dunia ilmiah dan akadmik. Pembahagian harta pusaka sekalipun adalah wahyu, tetapi merupakan hal keduniaan yang dapat difahami falsafahnya. Lainlah kalau bab akidah, ibadah khusus dan alam akhirat yang muslim diwajibkan patuh tanpa mengetahui falsafahnya.


Apa jawaban ulama terhadap desah rasa keciwa seorang wanita tua di desa saya kerana merasakan tidak adil dengan pembagian harta pusaka itu?

1 ulasan:

  1. Sebenarnya sistem sosial sekarang ini sudah tidak memenuhi ajaran Islam. Contohnya adalah:

    Lelaki mendapatkan harta warisan yang lebih banyak karena harus menafkahi keluarganya dan kedua ibu-bapanya. Kenyataannya pada zaman ini, banyak wanita yang bekerja dan menafkahi anak-anaknya. Ditambah lagi sang perempuan harus menafkahi orang-tuanya.

    Penyelesaiannya ada dua:

    1. Dengan logika ini, wajar kalau perempuan mendapatkan pusaka yang sama atau bahkan lebih besar dari lelaki. Logika ini menabrak hukum pusaka yang sudah ditetapkan secara jelas di dalam al-Quran. Saya tidak tahu apakah ada celah untuk berijtihad dalam hal ini.

    2. Memperbaiki sistem sosial yang sudah jauh dari nilai Islami, yaitu dengan memberikan pelajaran kepada lelaki untuk sadar akan kewajibannya sebagai pemimpin keluarga. Dengan demikian seorang lelaki wajib mengeluarkan biaya hidup ibu-bapanya, walaupun ibu-bapanya tinggal di rumah saudara perempuannya.

    Pertanyaannya, semua kekacauan ini terjadi umat sudah semakin jauh dari sistem kehidupan Islam dan mengadopsi nilai-nilai barat. Akibatnya nilai-nilai Islam berbenturan dengan nilai-nilai barat tersebut. Jadi mana yang kita pilih?

    BalasPadam