Pengikut

Jumaat, Oktober 09, 2009

MARAH membuak terhadap pencopet


TADI, selepas maghrib ketika saya dan keluarga sampai di pasar malam di pekan Sabak, sekonyong-sekonyong melihat seorang lelaki diburu beberapa anak muda. Lelaki burunon ini terpeleset, terjatuh lalu dikeroyok oleh pengejar-pengejarnya. Tampak seperti sadis, tapi itulah yang mesti dibayar oleh lelaki buronan apabila dia mengambil jalan nekad menjadi pencopet di tengah-tengah kesibukan manusia. Foto di atas ialah yang terdakwa sudah digari oleh polis.


Sebelum ini dalam media sudah acap dipapar nasib buruk mangsa copet, yang luka parah, yang hamil jadi keguguran, yang mati kerana kemalangan lain berpunca kerja si pencopet dan pelbagai. Maka saya perhatikan rasa geram dan marah orang kepada pencopet membuak. Itulah yang berlaku tadi.


Dengan terkesannya perasaan masyarakat terhadap kerja-kerja jenayah ini maka harapan baik masyarakat untuk bersatu membanteras kerja-kerja mungkar jenayah. Mengharap pasukan polis sahaja untuk menangani kejadian jenayah adalah kesilapan kerana pasukan polis sendiri sangat mengharap kerjasama masyarakat. Maklumat atau sumber-sember jenayah berada dalam kalangan masyarakat, bukan semua di sisi pasukan polis. Oleh itu masyarakatlah sebenarnya menjadi benteng dan pemberi maklumat terbaik kepada pasukan keselamatan.


Sebelum ini ada individu yang tercedera kerana terkena tembakan apabila secara sukarela membantu pasukan polis menangkap yang terdakwa pencuri. Ada insan mulia yang cuba menangkap pencuri di bangunan tinggi, lantas terpeleset dan jatuh lalu maut. Inilah antara lambang kegigihan dan pengorbanan anggota masyarakat yang bertanggung jawab bersama-sama menjaga keamanan negara. Salut untuk mereka!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan