Pengikut

Isnin, September 24, 2018

SATU cara diampuni dosa-dosa


MANUSIA sememangnya lemah. Ada waktunya tahap iman kepada Allah tinggi,  waktu yang lain imannya lemah. Saat imannya tinggi,  dia merayu-rayu kepada Allah,  mencari keampunan semua dosa.  Saat seperti itu, tiada yang sangat berharta dalam hidupnya melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya. 

Ada satu jaminan daripada Allah yang DIA pasti mengampuni dosa hamba-Nya,  iaitu menuruti saja apa yang diucapkan oleh kekasihnya,  Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam.  Artinya, setelah tahu begitu dan begini kehendak atau contoh Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam, terus saja diikuti tanpa ditakwil apa-apa pun.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“(Wahai Muhammad) Katakanlah: ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Muhammad), niscaya Allah mencintai kamu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’” [Surah Ali ‘Imran: 31]

Bukan sahaja petunjuk Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wasallam itu dalam hal ibadah,  malah dalam hal cari makan hari-hari.  Ini contohnya,  berkenaan penipuan dalam perniagaan.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى صُبْرَةِ طَعَامٍ فَأَدْخَلَ يَدَهُ فِيهَا فَنَالَتْ أَصَابِعُهُ بَلَلًا فَقَالَ مَا هَذَا يَا صَاحِبَ الطَّعَامِ قَالَ أَصَابَتْهُ السَّمَاءُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَفَلَا جَعَلْتَهُ فَوْقَ الطَّعَامِ كَيْ يَرَاهُ النَّاسُ مَنْ غَشَّ فَلَيْسَ مِنِّي

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam lalu berdekatan dengan selonggok makanan lalu baginda memasukkan tangannya ke dalam longgokan itu. Tiba-tiba jari baginda terkena sesuatu yang basah. Baginda bertanya: “Apa semuanya ini wahai tuan punya makanan? Orang itu menjawab: “Terkena hujan, wahai Rasulullah.” Baginda bersabda: “Mengapa tidak kamu letakkan di atas supaya orang ramai dapat melihatnya. Sesiapa yang menipu maka dia bukan daripada kalanganku. (HR Muslim, al-Tirmizi)

Adakah kita muslim yang tahu banyak dosa bakal diampuni Allah? Tentu saja hanya yang benar-benar membenci amal dosa, lalu bertaubat maka hapuslah dosa-dosanya. Jika masih ada yang berbangga dengan dosanya, tentulah belum dibersihkan oleh Allah.

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنَ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلًا ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَقُولَ يَا فُلَانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ

"Seluruh umatku akan diampuni, kecuali orang-orang yang melakukan dosa secara terang-terangan. Dan sesungguhnya termasuk (hukum) melakukan dosa secara terang-terangan, iaitu seseorang yang melakukan perbuatan (dosa) pada waktu malam, dan Allah telah menutupinya, kemudian pada waktu pagi dia mengatakan,  'Hai Fulan, malam tadi aku telah melakukan ini dan itu,'  padahal Rabb-nya telah menutupi dosa pada waktu malam, tetapi pada waktu pagi dia membuka tabir yang Allah tutup terhadapnya."
(HR al Bukhari dan Muslim) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan