Pengikut

Ahad, September 09, 2018

AZAN subuh patut dua kali

Foto hiasan
TELAH banyak muslim dalam negara yang shalat di tanah haram,  Makkah dan Madinah. Maka mereka maklum berlaku dua kali azan sebelum umat mengerjakan shalat subuh. Di beberapa masjid dalam negara kita juga ada yang mengamalkannya.  Demikian itu adalah sunah yang jelas. Dan jumhur ulama tidak berselisih pendapat mengenainya. 

Daripada A’isyah radhiyallahu anha beliau berkata:

أَنَّ بِلاَلاً، كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ

Maksudnya: Sesungguhnya Bilal melaungkan azan pada waktu malam. Maka Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda: Makan dan minumlah kalian sehinggalah Ibn Ummi Maktum azan, kerana sesungguhnya dia tidak melaungkan azan sehinggalah terbitnya fajar.
(Hadis Riwayat al-Bukhari, 1918)

Di dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar radhiyallahu anhuma beliau berkata:

كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مُؤَذِّنَانِ بِلاَلٌ وَابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ الأَعْمَى فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ إِنَّ بِلاَلاً يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ فَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ وَلَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمَا إِلاَّ أَنْ يَنْزِلَ هَذَا وَيَرْقَى هَذَا

Maksudnya: Rasulullah shallallahu alaihi wasallam mempunyai dua orang muazzin (tukang azan) iaitu Bilal dan Abdullah Ibn Ummi Maktum seorang yang buta. Maka Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya Bilal melaungkan azan pada waktu malam. Maka makan dan minumlah kalian sehingga Ibn Ummi Maktum azan.

Kata Abdullah Bin Umar radhiyallahu anhuma: Tidaklah jarak di antara kedua-dua azan itu melainkan seseorang itu turun (dari menara azan) dan seseorang yang lain pula naik (ke menara tersebut).
(Hadis Riwayat Muslim, 1092)

Jarak waktu antara dua azan itu diperselisihkan sebab petandanya naik turun menara. Di Madinah misalnya,  jarak antara dua azan itu satu jam. Taswib,  'assyalatu khairum minan naum' dilafazkan bila?  Syeikh Al Albani mengatakan pada azan pertama manakala Syeikh Bin Baz dan Syeikh Al Utsaimin (ulama Saudi) mengatakan pada azan kedua.  Dan kami di madrasah di Kuala Pilah dahulu melantunkan azan yang ada kalimat 'asyalatu khairum minan naum' pada azan pertama,  manakala pada azan kedua yang sudah masuk waktu subuh kekal seperti azan empat waktu yang lain. 

Semoga masjid yang mengamalkan dua azan ini menjadi contoh amalan sunah,  dan menggantikan lantunan bacaan alquran atau nasyid sebelum azan waktu subuh. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan