Pengikut

Selasa, September 22, 2015

SYAITAN, memang kamu setan!


SYAITAN tidak akan merayu imam masjid atau ahli agama ke sarang sundal, sekalipun memang syaitan tahu zina satu dosa besar yang boleh menyebabkan seseorang dihantar ke neraka. Syaitan tahu ada bahagian dalam kehidupan beragama itu yang boleh dijadikan dosa yang bakal menjadikan seseorang itu ke tempat siksaan paling sadis.  Dari sejelek-jelek dosa seperti berzina, meminum arak, syirikkan Allah sehingga yang tampak bagus seperti mempamerkan tubuh badan di khalayak dan membuat bid’ah agama, semua dalam pengetahuan dan perancangan rapi syaitan atau iblis.

Iblis telah berikrar dan pasti menunaikan ikrarnya. “Iblis menjawab, ‘beri tangguhlah saya sampai waktu mereka dibangkitkan’. Allah berfirman, ‘Sesungguhnya kamu termasuk yang diberi tangguh.’ ‘Kerna Engkau telah menghukum saya sesat, maka saya benar-benar akan (menghalangi) mereka daripada jalan Engkau yang lurus. Kemudian saya akan mendatangi mereka dari hadapan dan belakang, kanan dan kirinya.  Dan Engkau mendapati kebanyakan mereka tidak bersyukur (taat kepada-Mu).’ ” (maksud firman Allah ayat 14-17 surah Al-A’Araf)

Telah tegas dan sempurna peringatan Tuhan mengenai syaitan sebagai musuh utama manusia. “Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagi kamu, maka anggaplah mereka musuh (kamu), kerna sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala.” (maksud firman Allah ayat 6 surah al Fathir)

Apa saja keburukan atau kejelekan adalah daripada syaitan.  Anak-anak yang malas belajar dan sekolah adalah kerna gangguan syaitan. Kelak anak-anak ini akan tercicir daripada sekolah, menjadi anak terbiar tanpa pengetahuan. Kebodohan mereka adalah atas usaha syaitan. Dengan kebodohan itu syaitan akan mendorongkan pula anak-anak itu (setelah besar) melakukan kerja-kerja jahat dan dosa. Mencuri dan menipu menjadi pekerjaan yang dipikirkan betul. Mencuri menjadi indah dengan panduan syaitan.

Syaitan pasti mempertahankan kesesatan beragama manusia termasuk yang melakukan syirik terhadap Allah.  Penyembah-penyembah berhala di kuil, tokong dan biara-biara sentiasa dijaga oleh syaitan agar istiqamah dengan kesesatannya. Sang manusia penyembah berhala dan musyrik itu tidak sadar kesesatannya, dan mereka merasakan keagamaan mereka benar dan indah. Tidak lain syaitan sentiasa memberi khabar palsu yang dilihat indah oleh manusia yang sudah disesatkan.

Tidak ada bedanya juga kepada ahli-ahli agama Islam, yang merasakan indah dan baik mempertahankan bid’ah.  Mereka sadar sedang melakukan bid’ah (perbuatan baru dalam agama) tetapi memberi khabar indah kepada orang lain dengan istilah keikhlasan kepada Allah dan hal-hal yang baik.

“Dan demikianlah berhala-berhala mereka (syaitan) menjadikan terasa indah bagi banyak orang musyrik membunuh anak-anak mereka, untuk membinasakan mereka dan mengacaukan agama mereka sendiri.  Dan kalau Allah mengkehendaki, nescaya mereka tidak akan mengerjakannya.  Biarkanlah mereka bersama apa (kedustaan) yang mereka ada-adakan.” (Maksud firman Allah ayat 137 surah Al An’am)

Perkataan-perkataan yang indah juga dipilih supaya tidak dilihat haram atau dosa. Hubungan sulit menggantikan zina, faedah menggantikan riba, bid’ah hasanah menggantikan bid’ah, hak asasi berpolitik menggantikan perpecahan dan pelbagai lagi.


Demikianlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan