Pengikut

Selasa, September 08, 2015

ISLAM melarang beribadah di kuburan

beribadah di kuburan wali?
ANTARA kebimbangan Kanjeng Rasulullah s.a.w. terhadap umatnya adalah pemujaan kubur, terutama kubur orang-orang terkenal atau ahli agama yang sangat disanjungi sewaktu hidupnya.  Pemujaan ini tentulah menyembah kubur!  Itu ekstrim dan orang yang menyatakan ‘Tidak ada tuhan selain Allah ‘pasti tidak menyembah kubur!

Pemujaan kubur  juga berarti menjadikan kubur itu sangat istimewa, satu tempat yang sentiasa dikenang-kenang dan mesti diziarahi sebagai tanda sangat berarti dalam hidup atau kepercayaannya.   Penziarah akan duduk-duduk di sisi kuburan, membaca surah yasin, bertahlilan atau berwirid.  Bentuk ibadah itu dilakukan di atas kuburan itu kerna sangat yakin bahawa kuburan itu paling istimewa, dan dipercayai segala aktiviti keagamaan itu lebih disukai Allah ketimbang melakukan hal yang sama di rumah atau di masjid-masjid.

tilawatil qur'an di atas kubur?
Kemudian ditentu-tentukan hari berkumpul secara besar-besaran misalnya setahun sekali bertepatan hari lahir atau matinya.  Saat perkumpulan penziarah dalam gelombang besar, dirasakan jauh lebih afdal dan paling membawa rahmat Allah.  Dan akhirnya penziarah menjadi percaya ada keberkahan atau kebaikan-kebaikan dalam agama apabila berada dalam majlis besar-besaran di kuburan berkenaan.  Sesudah itu, mereka akan sanggup mati pula mempertahankan kuburan itu daripada ditutup atau mahu dipindahkan!  Apakah begitu ajaran Allah dan rasul-Nya?

Bahawa dahulu pada jaman jahiliyah ada orang alim bernama Al-Lata, berbakti memberi makanan kepada para jamaah haji. Kerna jasa dan sanjungan orang, kuburnya dijadikan tempat istimewa. Dibangunkan pula binaan yang bersesuaian dengan kehendak penziarah jaman itu. Lama-lama, berganti generasi, kubur itu dipuja dan dibuatkan pula patung sebagai tugu peringatan manusia bernama Al-Lata. Patung itu kemudiannya dipindahkan ke sisi Kaabah. Maka sempurnalah kesyirikan kepada Allah.

Bahawa Ibnu Abas r.a. berkata, “Rasulullah s.a.w. melaknat para wanita yang berziarah kubur dan orang-orang yang menjadikan kubur sebagai tempat ibadah, serta membuat penerangan di atasnya.” (HR Abu Dawud 3236, Ibnu Majah 1575, At-Tirmizi 320, An-Nasa’I 4/77 dan Ahmad 1/229)

Malah baginda Rasulullah s.a.w. juga bersabda (artinya), “Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan kuburku sebagai berhala  yang disembah.  Alangkah murkanya Allah kepada orang yang menjadikan kubur-kubur orang salih sebagai tempat beribadah.” (Sahih, diriwayatkan oleh Imam Malik, Bazzar secara mausul dalam kitab Kasyful Atsar 440)

Membuat penerangan di kuburan pun dilarang Kanjeng Nabi s.a.w.  Hari ini banyaklah orang  berasa aneh jika setelah mengubur jenazah, lantas semua berdiri sebentar dan berdoa untuk keampunan si mati.  Setelah itu pulang.  Tidak, mereka tidak yakin sekadar itu, lalu mereka membaca surah Yasin, bertahlilan, berzikir dan membuat ucapan-ucapan pula di situ.  Ada ucapan memberitahu apa yang jenazah akan hadapi dan peringatan untuk manusia yang masih hidup.  Itulah yang dipercayai benar, walhal itulah yang dilarang oleh Kanjeng Nabi s.a.w.. 

Bukankah kita bersaksi Muhammad adalah Rasulullah?


Allahu ‘aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan