CATATAN ini sebagai rekod rujukan saya (boleh juga
digunakan oleh orang lain). Hari ini 17 Julai 2014 di sebuah masjid dalam daerah Sabak
Bernam diadakan sambutan Nuzul al-Quran. Pihak masjid dengan
beberapa institusi tempatan telah bekerjasama menjayakan program ini. Maka diundanglah sekian banyak penuntut
tahfiz untuk membaca al-Quran sebanyak
30 juz dan pahalanya dihadiahkan kepada para arwah terpilih yang warisnya
membayar sekian puluh ringgit untuk seorang arwah.
Selepas solat Maghrib diadakan ceramah berkenaan
kepentingan al-Quran dalam hidup. Kesimpulannya, penceramah mengajak semua
hadirin menjadikan al-Quran sebagai panduan yang sebenarnya supaya kehidupan
rakyat di Malaysia menjadi aman sejahtera seperti kehidupan zaman terdahulu.
Imam masjid selaku pengerusi membuat ulasan dengan
memberikan dalil begitu bermanfaatnya sebanyak 30 juzuk al-Quran yang pahala
bacaannya itu sudah dihadiahkan kepada arwah-arwah terpilih. Beliau memberikan dalil mimpi orang alim.
Katanya, Si Alim bermimpi berada di alam barzakh dan memerhatikan semua yang
ada di sana sedang mengutip sesuatu kecuali seorang lelaki yang bersantai saja.
Maka Si Alim mendatangi lelaki yang
sedang bersantai untuk mendapat informasi. Lalu si lelaki yang bersantai itu
memberitahu si Alim bahawa semua orang sedang mengutip pahala bacaan al-Quran
yang dihadiahkan oleh orang-orang yang masih hidup. Dan dia tidak mengutip
pahala bersama ahli kubur lain kerana sepanjang berada di alam barzakh dia
sentiasa mendapat kiriman pahala bacaan al-Quran daripada anak lelakinya yang
bekerja di pasar. Kata Imam masjid, Si
Alim terjaga dari mimpi dan bergegas ke pasar. Si Alim mendapati seorang lelaki
sambil berjualan, mulutnya tidak henti membaca ayat al-Quran. Dia dikatakan sentiasa mengirim pahala kepada arwah bapanya!
Demikianlah dalil oleh Imam Masjid bahawa pahala
bacaan al-Quran oleh orang hidup sangat bermanfaat kepada arwah-arwah sehingga
dia mengatakan bahawa para arwah yang mendapat kiriman pahala bacaan al-Quran
sedang bersenang lenang kerana pahala yang melimpah-ruah.
Komen saya:
Mimpi orang biasa seperti kita atau imam masjid
sekalipun tidak boleh dijadikan dalil atau hujah berkenaan alam ruh. Ruh
bukanlah perkara yang dapat dinyatakan secara fizikal. Malah alam kubur yang
dikira paling dekat dengan kita yang masih hidup pun masih tidak dapat
dibuktikan secara fizikal berkenaan soal-jawab malaikat, nyaman atau siksanya
dalam kubur. Allah yang Maha Mengetahui hal ruh atau kehidupan orang mati. Lihat
firman-Nya dalam surah Al-Israa’ ayat 85 (maksudnya), “Dan mereka
bertanya kamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, ‘ruh itu termasuk urusan
Tuhanku, sedangkan kamu diberi pengetahuan hanya sedikit’.” Menurut Abdullah bin Abbas r.a., ayat
berkenaan diturunkan setelah sekelompok kaum Yahudi bertanya kepada Rasulullah
berkenaan ruh.
Tidak ada riwayat bahawa baginda Nabi s.a.w.
melakukan bacaan al-Quran sama ada sendiri atau berjamaah bersama para sahabat
kemudian pahalanya dikirimkan kepada arwah keluarga baginda. Walhal peringatan
tentang kematian yang berhadapan dengan keadilan neraca Allah, tentang syurga
dan neraka Allah sangat jelas dalam al-Quran.
Rasulullah sangat bersedih dengan kematian ahli keluarganya seperti
isteri baginda, sepatutnya baginda Nabi paling hebat memberi contoh bagaimana
membaca al-Quran untuk dikirimkan pahalanya kepada ruh isteri baginda. Ini tidak berlaku.
Cara sebagian ahli agama kita melakukan ibadah
untuk orang mati sedangkan baginda Nabi tidak melakukannya seolah-olah mendakwa
Rasulullah tidak menyampaikan ajaran Islam dengan sebenarnya. Bab mengirim pahala kepada orang mati
Rasulullah tidak ajar, (adakah) mujur ulama Melayu dapat mengesan ketirisan Nabi dalam
menyampaikan Islam! Begitukah?
Nanti ada tukang hujah berkata: "Nabi tidak larang,
maka boleh buat."
Jawabnya begini: "Sila azan dan iqamah untuk solat tahajud atau tarawih, tidak ada larangan khusus daripada Nabi untuk hal itu."
Jawabnya begini: "Sila azan dan iqamah untuk solat tahajud atau tarawih, tidak ada larangan khusus daripada Nabi untuk hal itu."
Walhal baginda Nabi telah melarang melakukan ibadah
baru yang direka-reka sendiri, maksudnya ibadah yang tidak ditunjukkan oleh
baginda Nabi tetapi orang membuatnya juga.
Maksud hadis daripada Aisyah r.a. Nabi bersabda (maksudnya), “Sesiapa
yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan kami (hal agama) perkara yang
tidak ada padanya, maka ia (rekaan agama) tertolak.” (Riwayat
Al-Bukhari).
Al-Quran pula sangat jelas mengatakan seseorang
hanya menerima atau menanggung kebaikan dan keburukan diri sendiri. Ayat 38-39
surah Al-Najm (maksudnya), “Sesungguhnya seseorang tidak memikul dosa
perbuatan orang lain dan sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang
melainkan apa yang diusahakannya.”
Boleh juga rujuk ayat 46 surah al-Fusilat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan