Pengikut

Isnin, Julai 14, 2014

HARAP Xinjiang tidak menjadi Pattani

DI kota Beijing negara China, umat Islam tidak dilarang menunaikan ibadah khusus seperti solat berjamaah dan berpuasa. Malah di wilayah lain bahagian selatan dan timur tidak ada larangan terhadap muslim melakukan ibadah dan menunjukkan imej sebagai muslim.


pemuda bangsa Uigur dari Xinjiang nomor dua dan empat dari kiri

Namun di wilayah Xinjiang umat Islam sangat dicurigai malah jelas ada usaha pihak berkuasa China mahu melenyapkan muslim dari sana.  Larangan beribadah terhadap umat Islam di Xinjiang adalah benar, dan jika kenyataan rasmi kerajaan China sama ada di Kuala Lumpur atau di Beijing menafikan situasi di Xinjiang adalah dusta. Komunis memang anti Islam!

Kebetulan sewaktu saya dan rakan-rakan di Beijing, bertemu dengan beberapa pemuda muslim dari Xinjiang yang gigih berdagang manisan kepada pelancong.  Mereka meminta kami mendoakan kesejahteraan dan keselamatan muslim di wilayah Xinjiang.  Menurutnya, bukan sahaja umat Islam tidak dibenarkan solat di masjid, malah lelaki juga dilarang menyimpan janggut. Muslimah memang dilarang memakai jilbab, sama seperti di Perancis sekarang dan Turki suatu ketika sebelum ini. Sangat ironis kerna pemerintah komunis yang sangat kejam di China menuduh kaum muslim di Xinjiang sebagai pengganas.

Mengapa diskriminasi di Xinjiang dan tidak di Beijing? Jawabnya ada kaitan dengan gerakan politik di Xinjiang yang menjurus ke arah kemerdekaan daripada pemerintahan di Beijing. Semoga Allah melindungi umat Islam di Xinjiang. 

Kini di mana-mana muslim tinggal sebagai minoriti di negara kaum kafir, sedang menderita umpama di Palestin, Myanmar, Thailand dan Filipina.  Tahun 1990-an dahulu di Bosnia yang dikatakan medan penghapusan kaum (oleh puak Ateis/Kristian Serbia) paling teruk sejak Perang Dunia Kedua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan