Pengikut

Sabtu, Disember 17, 2011

MENGHITUNG zikir dengan jari-jemari


TIDAK ada perselisihan bahawa selepas solat fardu, ada zikir-zikir yang dibaca dan hukumnya sunat.  Oleh itu, duduk diam seketika sambil mulut melafazkan zikir-zikir yang sahih daripada Nabi s.a.w. adalah sunah. 


Antara zikir yang diamalkan oleh Nabi s.a.w. ialah seperti dalam hadis berikut. Maksud sabda Nabi s.a.w. “Adakah kamu ingin aku beritahu kamu suau perkara yang mana jika kamau melakukannnya nescaya kamu mampu menandingi orang sebelum kamu, dan tidak seorang pun mengetahui siapa yang terlebih baik selepas itu, dan kamu sebaik-baik daripada seluruh yang berada semasa denganmu kecuali sesiapa yang beramal seperti amalan tadi juga iaitu bertasbih, bertahmid dan bertakbir sejurus selepas solat 33 kali.” (Riwayat al-Bukhari da Muslim)

Bertasbih ialah lafaz ‘Subhanallah’, bertahmid ialah lafaz ‘Alhamdulillah’ dan bertakbir ialah ‘Allahuakbar’. Setiap satu kalimah zikir ialah 33 kali.

Bagaimanakah kita mengira zikir-zikir berkenaan? Terpulanglah kepada orang lain bagaimana cara zikir itu dikira, namun ada satu hadis Nabi s.a.w. “Daripada Abdullah bin Amru berkata, “Aku Nampak Rasulullah s.a.w. mengira tasbih dengan menggunakan tangannya’ dan baginda Rasulullah juga bersabda (maksudnya) wahai seluruh wanita, kiralah dengan menggunakan jari-jemarimu kerna ia (jari-jemari) akan ditanya dan diminta berkata-kata (di akhirat sebagai saksi).” (Riwayat al-tatmizi dan dianggap sahih oleh Al-Albani).

Eloklah apabila kita mengetahui adanya sunah nabi, maka dituruti sunah berkenaan.  Mungkin orang yang mengira zikir dengan menggunakan biji-biji tasbih belum mengetahui hadis nabi di atas.  Apa pun diharap, kita telah mempunyai dalil untuk berzikir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan