Pengikut

Rabu, Oktober 26, 2011

TERIMA kasih pembaca yang merespon blog ini


CATATAN ini merupakan respon beberapa pembaca. Sekalipun yang saya maksudnya itu hanya beberapa orang, namun itulah pelanggan blog saya yang sangat daif.  Sebabnya, bukan banyak orang yang membaca blog saya, jadi apabila beberapa orang itu merespon, besarlah ertinya kepada saya.  Sama ada komen itu menyenangkan hati atau tidak, soal kedua. Terus terang saya tidak tersinggung apa-apa dengan komentar, sama ada yang dilakukan oleh orang yang jauh atau yang dekat.  Tak pentinglah siapa mereka, semua diterima.

Yang saya catat di bawah ini adalah respon saya dalam salaah satu entri sebagai menjelaskan seorang pembaca yang memberi gelaran saya prof serbatau seperti dalam majalah gila-gila. Saya paparkan semula di sini sebab respon dalam nota kaki sangat terpencil dan tidak semua dapat mengetahuinya.

Ini komen saya itu (dengan sedikit saja pindaan ejaan)

Saya hanya menulis apa yang diajarkan juga oleh ahli2 agama. Mereka pun selama ini komen di hadapan kita begitu-begitulah. Apa tujuannya? Tidak lain memberi tahu itu salah dan ini salah. Oleh itu, mengapa hanya disalahkan saya yang menulis dalam blog apa yang selama ini bebas diucapkan oleh ahli2 agama di masjid, surau atau dalam mana2 ceramah?

Antara yg kerap saya dengar kritikan di mana2 tempat:
1.mengutuk hukum jahiliah dan mendesak dilaksanakan hukum syariat (hudud, qisas dan takzir)
2. pendedahan aurat.
3. rasuah.
4. judi.
5. mengumpat.
6. penipuan.
7. curi, rogol, maksiat.
8. ibu bapa tidak ajar agama kepada anak2.
9. program TV maksiat dan melalaikan.
10. fitnah untuk jatuhkan ahli politik.
11. melepak di kedai kopi.
12. merokok membazir, haram. Malah dijadikan khutbah jumaat.
13. malas solat berjamaah.
14. anak2 banyak tidak solat.
15. pergaulan bebas.
16. berpakaian tapi telanjang.
18. politik jahiliah.
19. siapa tidak berhukum dengan hukum Allah, kafir!

Itu antara yg sering ditulis atau diceramahkan. Dan ahli-ahli agama begitu banyak menyeru agar manusia kembali kepada Islam. Muslim diseru kembali kepada ajaran alquran dan sunah. PAS sendiri menulis perlembagaannya untuk mendaulatkan alquran dan sunnah. Pas sendiri kritik orang umno mendedahkan aurat, melakukan fitnah, tidak mahukan hudud.
 

Maka saya pun berperangai seperti mereka ahli-ahli agama. Bukankah ahli-ahli agama itu idola, dan yang berstatus ulama itu disebut pewaris nabi.
 

Maka saya menulis ayat al-Quran dan hadis nabi yang selama ini disebut (lisan saja) oleh ahli agama. Hanya kerna saya tidak terdahulu memaparkan sijil atau ijazah agama, maka apa yg saya tulis (walhal sama seperti yg diajarkan oleh ahli agama), saya digelar sebagai 'profesor serba tau'.

Maka saya minta kepada mereka yang tidak mahu saya menulis seperti itu lagi, eloklah juga menasihati ahli-ahli agama termasuk yang juga memasuki dunia politik agar tidak lagi mengkritik perbuatan orang lain.
 

Terima kasih atas teguran itu, semoga sangat berguna kepada saya. Dan semoga Allah merahmati tuan2 yang sangat prihatin kepada saya. Kalau tidak ada teguran, tentulah saya akan terus terbabas.

Biarlah..., orang lain...mereka terus melakukannya tanpa apa-apa teguran. Kita pun sebenarnya tak mampu menegur orang yang dirasakan lebih hebat. Mujur Allah menghidupkan saya dan mentakdirkan saya menulis di blog, maka adalah ruang yang bebas dan terbuka tuan2 menegur saya. alhamdullah.

wallahu aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan