Pengikut

Selasa, September 13, 2011

APA yang British paksakan kepada kita?


BIAR sejauh mana negara bergerak maju dan lama mencapai kemerdekaan, jangan  dilupa erti penjajahan.  Kebanyakan negara di dunia pernah melalui sejarah dijajah oleh kuasa-kuasa besar zaman dahulu. Jangan lupa juga bahawa negara besar dan kuat seperti Amerika Syarikat juga dahulu asalnya tanah jajahan British.

Apa erti penjajahan.  Maksud yang paling mudah ialah ‘proses pemaksaan suatu sistem dan nilai asing terhadap sesuatu bangsa manusia’.  Sebagai contoh apabila British mula berkuasa di negeri Perak dan menegakkan sistem Residen, banyaklah perubahan berlaku terutama dalam politik dan pentadbiran.  Paling ketara Sultan Abdullah dipaksa mengakui bahawa baginda bukan lagi raja berkuasa penuh seperti sultan-sultan Perak sebelumnya.  Para pembesar kehilangan kuasa ‘pegangan wilayah’ yang asalnya menyebabkan mereka berpengaruh dan kaya raya.  British telah memaksa sistem baru dalam pentadbiran Perak. 


Reaksi Sultan dan pembesar Melayu terhadap pemaksaan sistem dan nilai baru ialah, mereka marah. Inilah yang dinamakan penjajahan.  Maka orang-orang yang tidak mahu menerima sistem dan nilai itu melawan terhadap British yang memaksakan sistem baru itu. Terbunuhlah Residen Birch (1875) tetapi akibatnya Sultan Abdullah dibuang jauh dari Perak, para pembantunya yang menjayakan pembunuhan itu dihukum mati. 

Masyarakat hari ini (dan masa depan) mesti melihat perjuangan melawan British di Perak dan beberapa negeri lain semasa permulaan penjajahan British berdasarkan kaca mata zaman itu.  Jika masyarakat hari ini menilai perjuangan orang yang menentang British berdasarkan kaca mata zaman sekarang, pasti pejuang-pejuang itu dianggap melakukan kerja bodoh.

Hari ini sudah 54 tahun Malaysia merdeka, dan sebagian besar sistem dan nilai penjajah British diguna pakai dengan aman.  Konsep Raja Berperlembagaan yang dilaksanakan hari ini sebenarnya dirintis oleh penjajah British melalui Perjanjian Pangkor 1874.  Jika kita hari ini mempertahankan amalan Raja Berperlembagaan, Sultan Abdullah, Datuk Maharaja Lela dan pembesar-pembesar Melayu Perak dahulu menentang konsep Raja Berperlembagaan.  Rakyat hari ini mempertahankan konsep Raja Berlembagaan kerana tidak mungkin mahu menerima konsep raja Berkuasa Mutlak yang mahu ditegakkan semula oleh Sultan Abdullah dahulu.

Birch dibenci dan dibunuh kerana menentang perhambaan dalam adat pentadbiran Melayu.  Dalam budaya feudal Melayu (ken abaca itulah tamadun Melayu), terdapat sistem kerah dan serah.  Rakyat akan bekerja untuk raja tanpa diberi apa-apa ganjaran atau upah.  Mereka melakukan pekerjaan itu termasuk menjadi tentara raja sebagai tanda taat setia kepada raja.  Sistem kerah ini dianggap melanggar hak-hak asasi oleh British (baca Residen Birch).  Sebab itulah Birch memberi perlindungan kepada ‘hamba-hamba’ Melayu yang tidak mahu lagi mengamalkan Sistem Kerah ini. Maknanya sudah wujud pemikiran ‘hak-hak asasi’ dalam masyarakat Melayu feudal Perak itu.

Saya yakin jika ada usaha untuk mewujudkan semula Sistem Kerah seperti zaman feudal Melayu dahulu, mereka akan dikecam hebat.  Tetapi tidakkah penghapusan sistem Kerah itu merupakan agenda British dalam penjajahannya dahulu.

Hari ini kita mewarisi sekian banyak sistem British atau Barat hasil penjajahan kuasa-kuasa Barat dahulu.  Yang jauh lebih menakjubkan, slogan-slogan anti penjajahan Barat kerap dilaungkan sewaktu bulan merdeka (15 Ogos-16 September) sedangkan semua warisan politik, pentadbiran, budaya-sosial dan ekonomi cara British-Barat cukup kemas dipertahankan.

Lihat saja orang sanggup berdemontrasi semata-mata mahu menggunakan sistem pengundian British dengan tepat, walhal cara memilih pemimpin melalui pilihan raya bukanlah dari tamadun Melayu atau pun Islam.  Lihat pula kerapnya rakyat diasuh supaya menjunjung Perlembagaan negara ketika berlaku perselisihan mengenai pembinaan negara, walhal asas Perlembagaan negara memang disediakan oleh British (melalui Suruhan jaya Lord reid 1956) yang berasaskan tamadun Barat.

Jika kita boleh menghidupkan semula pejuang-pejuang yang bermati-matian melawan British dahulu, dan mereka melihat betapa gembiranya rakyat Malaysia menggunakan sistem dan nilai British pasti mereka bingung.  Bingung kerana pada satu masa membakar emosi (retorik saja) anti-British tetapi semua yang ditinggalkan oleh British diguna dan dipertahankan.

Oleh itu jika hari ini ada pandangan yang mengatakan bahawa negara kita tidak dijajah oleh British, janganlah ada yang pura-pura pelik.  Pada zaman Datuk Mahajaraja Lela dan Mat Kilau memang mereka merasakan ada pemaksaan sistem dan nilai British.  Waktu itu benar-benar British melakukan penjajahan.  Hari ini penerimaan penuh rela terhadap semua sistem dan nilai British menyebabkan kalangan mereka berasa enak dan berterima kasih atas kehadiran British memberikan sistem dan nilai baru.

Soalnya sampai bila kita masih beretorik mengatakan British sebagai penjajah yang menyusahkan kehidupan rakyat dengan pelbagai cukai sedangkan hari ini cukai-cukai yang dilawan oleh orang dahulu menjadi sumber pendapatan negara?

Apakah ada parti politik yang menawarkan perubahan sistem dan nilai kepada rakyat untuk benar-benar melepaskan diri daripada ‘penjajahan British’ dan membawa sistem serta nilai baru?

2 ulasan:

  1. "Apakah ada parti politik yang menawarkan perubahan sistem dan nilai kepada rakyat untuk benar-benar melepaskan diri daripada ‘penjajahan British’ dan membawa sistem serta nilai baru?"
    Kamu buat parti kamu bersama orang yang sefahaman kamu. Tolong buat apa yang kamu canangkan itu....
    Ada berani...?

    BalasPadam
  2. rasanya kamu tidak faham tulisan saya. bacalah dengan hati yang terang, bukan membuat praduga, akibatnya nilaian kamu tidak tepat.

    Tulisan saya hanya memaparkan 'perasaan anti penjajah (yg diucap hari ini) hanya retorik sedangkan begitu banyak warisan penjajah kita junjung'.

    Itu pun nak marah.....

    BalasPadam