Pengikut

Khamis, September 08, 2011

AKIDAH orang mati kemalangan jalan raya


SETIAP kali musim perayaan pihak kerajaan melalui Jabatan Polis melaksanakan Ops Sikap.  Operasi yang terkini ialah siri ke-24.  Ops Sikap sempena Hari Raya tahun 2011 ini berakhir pada 9 September 2011, namun pada hari ini (8 september) sudah ada rekod 280 kematian akibat kemalangan di jalan raya.  Ertinya, untuk sehari terakhir pasti akan ada lagi pengguna jalan raya yang bakal menjadi arwah. Siapa? Mungkin kita antaranya, cuma menunggu masa yang akan tiba! 

Begitulah rekod setiap kali Ops Sikap dengan purata kematian selama 15 hari itu ialah 250 kematian.  Pihak kerajaan atau NGO sudah tahu sangat punca kemalangan maut yang sudah menjadi berita biasa di Malaysia. Punca utamanya ialah sikap pengguna. Teras sikap pengguna yang teruk itu ialah melanggar peraturan jalan raya.  Jika peraturan hanya membenarkan pemanduan maksimum 80 km/jam, maka pemandu memandu lebih daripada hadnya.  Jika lampu trafik merah tanda semua wajib berhenti, ada pemandu yang terus memandu tanpa menghirau apa warna pun.  Jika dilarang memintas di garisan kembar, di situlah pemandu menunjukkan kehandalan melanggar undang-undang. Yang mengantuk masih terus memandu kenderaan.  Yang menunggang motorsikal kerap menunggang  dengan cara yang membahayakan diri dan orang lain, tetapi kepada mereka itulah kepuasan menunggang motorsikal sekalipun melanggar undang-undang jalan raya!


Polis Trafik telah mengeluarkan  statistik kematian akibat kemalangan di jalan raya, iaitu purata 18 orang mati (segera) kerana kemalangan kenderaan.  Oleh itu dalam sebulan mesti 540 orang mati di atas jalan, dan setahun jumlahnya menjadi 6480 orang.  Jika 10 tahun, jumlah yang mati kemalangan di jalan sebanyak 64, 800 orang.  Dengan jumlah itu, hampir semua keluarga di Malaysia mempunyai wakil kematian akibat kemalangan jalan raya.  Jika bukan ayah dan ibu, mungkin adik-beradiknya. Jika bukan saudara kandung, mungkin saja sepupu atau anak saudaranya.

Persoalannya, bolehkah masalah ini diatasi oleh sistem Islam?  Sistem Islam ialah berasaskan ajaran al-Quran dan Sunnah Nabi.  Ada yang memberi senyum sinis apabila persoalan akidah dikaitkan dengan cara pemanduan kenderaan di jalaan raya.  Jangan lupa, akidah adalah pintu masuk seseorang dalam Islam dan akidah yang sejahtera pasti membentuk peribadi seseorang termasuk ketika menggunakan jalan raya.

Ada yang sudah ‘bosan’ dengan kes langgar undang-undang jalan raya sehingga mereka mengatakan “undang-undang Allah pun dilanggar, inikan pula undang-undang manusia”.  Adakah melanggar undang-undang jalan raya seperti yang terkandung dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 merupakan perbuatan harus atau haram di sisi Allah?  Memang kandungan akta berkenaan langsung tidak tercatat dalam al-Quran mahupun hadis sahih nabi.

Asasnya ada pada surah An-Nisa ayat 59 (maksudnya): Wahai orang-orang beriman, taatilah Allah, Rasul (Muhammad) dan Ulil Amri (pemerintah) di antara kamu……”

Berdasarkan al-Quran, orang-orang beriman wajib mentaati pemerintah dalam negara.  Pemerintah diberi amanah mengurus negara dan rakyat, maka dikeluarkan peraturan atau undang-undang termasuk undang-undang jalan raya untuk menjaga keselamatan dan kebajikan pengguna-penggunanya.  Sebagai rakyat muslim yang beriman, wajib patuh undang-undang jalan raya kerana itulah arahan Allah.  Arahan Allah ialah ‘taatilah Ulil Amri’ atau pemerintah.

Mengingkari undang-undang dalam akta berkenaan bererti ingkar terhadap seruan Allah supaya kita patuh kepada undang-undang dibuat oleh pemerintah.  Bukankah ingkar arahan Allah bererti rosak akidahnya?  Sebab itulah, mereka yang akidahnya sejahtera pasti terpancar pada keindahan perilaku kehidupannya termasuk cara mereka menggunakan jalan raya.

Sengaja-sengaja melanggar undang-undang jalan raya (yang dibuat oleh pemerintah) merupakan satu pemberontakan terhadap arahan Allah dalam ayat di atas.  Kes masyarakat kita tidak begitu faham dosa melanggar arahan Allah sama juga seperti tidak berapa kisah ingkar arahan supaya solat.  Namun, arahan Allah yang paling ditaati ialah ‘tidak memakan babi’.  Oleh itu, jika masyarakat dapat diubah kepada memahami penggunaan jalan raya termasuk perkara antara halal dan haram, sikap yang ‘sombong’ terhadap undang-undang jalan raya dapat dikikis sedikit demi sedikit.  Tambahan pula dengan data setiap hari 18 orang mati di jalan, wajiblah bimbang saat akhir hidup seseorang itu benar dalam kebaikan atau keburukan.  Jika kita bimbang mati pada saat ingkar terhadap arahan Allah, wajiblah kita berjaga-jaga agar kematian di jalan raya bukan kerana ingkar arahan Allah.

Wallahu’aklam

1 ulasan:

  1. Dalam mencetuskan pemikiran ilmiah janganlah kita dilihat "berat sebelah" seolah-olah kemalangan berlaku disebabkan melanggar peraturan. Apa halnya pula kalau kereta pecah tayar dan lompat ke sebelah jalan lalu melanggar seseorang yang sedang menunggu bas dan penunggu bas itu mati on the spot?
    Yang pasti ianya mati disebabkan kemalangan dan insya Allah dia mati mendapat pahala syahid. Tak begitu?

    BalasPadam