Pengikut

Rabu, Mac 24, 2010

APABILA TG Nik Aziz dituduh sesat

DALAM media utama MM Tuan Guru Haji Abdullah Sa’amah yang juga ulama pondok di Kelantan mendabrak Tuan Guru Menteri Besar Haji Nik Abdul Aziz. Kata Tok Guru pondok ini Tuan Guru Nik Aziz sesat kerana telah menyatakan pelajaran tauhid Sifat 20 (yang popular dalam kalangan pengajian pondok Nusantara) sebagai rekaan ahli falsafah Yunani (juga disebut Greek purba). Oleh kerana yang menyerang Tuan Guru Nik Aziz ada title ulama dan guru pondok, tambahan pula orang Melayu seperti sudah sebati dengan Sifat 20 itu, maka mudah saja semburan Tok Guru pondok sebagai betul. Oleh itu Tuan Guru Nik Aziz dilihat salah dan sesat! Seorang blogger sedang mengandaikan Pas sedang dipimpin oleh manusia sesat (ditambah ‘lagi menyesatkan’).
Kebanyakan orang kita tidak suka belajar sejarah. Daripada tidak suka mengetahui sejarah negara dan daerahnya, sampailah sejarah Islam. Sejarah kemasukan Islam ke Nusantara ini pun tidak diketahui, sehingga apabila dikatakan golongan Syiah yang terdahulu menyebarkan pengaruhnya, terus marah-marah. Itu saja!
Sifat 20 itu muncul setelah lebih 200 tahun sejak kewafatan Rasulullah. Lalu, muslim yang hidup sebelum sempurnanya Sifat 20 ini hendak digolongkan sebagai apa? Untuk tahu Sifat 20 ini pun wajib menelusuri sejarahnya. Mulakanlah dengan kerajaan Umayyah dan kemudian Abasiyyah. Selain itu pelajarilah kemunculan aliran-aliran pemikiran seperti Khawarij, Syiah, Muktazilah khasnya pada zaman Abasiyyah yang berpusat di Baghdad. Kehebatan kerajaan Abasiyyah ini kerana kecemerlangan keilmuan zaman itu.
Tidak lengkap untuk mengetahui kehebatan itu jika tidak tahu peranan Baitul Hikmah sebagai pusat keilmuan di Baghdad. Kerana peranan Baitul Hikmahlah, maka banyak buku asing khasnya dari Yunani purba seperti karya Socrates, Plato dan Aristotle diterjemah dalam bahasa Arab. Ilmuan Islam termasuk yang status mualaf dan bukan Islam ada dalam debat di Baghdad. Pengaruh falsafah Yunani banyak merebak dan menjadi sebagian landas percakapan ilmuan Islam. Pengaruh itu sudah masuk dalam pemikiran ilmuan Islam. Maka muncullah aliran Muktazilah, yang pemikirannya banyak dipengaruhi falsafah Yunani. Antara yang masak dengan Muktazilah ialah Imam Abul Hassan al-Asya’ari (837-935M) sekalipun setelah 40 tahun dalam Muktazilah akhirnya keluar dari alam itu. Sejak keluar dari alam Muktazilah itulah Imam Abul Hassan memperkenalkan 13 Sifat pada Allah (belum 20 sifat lagi). 13 Sifat ini pun sangat terpengaruh dengan metod falsafah Yunani dalam menjelaskan sifat-sifat Allah. Itulah agaknya Tuan Guru Nik Aziz (seorang pencinta sunah/salaf) mengatakan Sifat 20 ini jelmaan falsafah Yunani!
Pada Tuan Guru Nik Aziz, umat Islam perlu kembali mencontohi sunah nabi dalam berakidah dan beribadah. Oleh kerana metod pengajaran akidah pada zaman nabi itu mudah difahami (kerana bebas daripada pengaruh falsafah), maka agaknya itulah beliau menyerang pengajaran akidah yang berbau Yunani! Yang penting ialah keaslian Islam itu terpelihara, sekalipun akhirna beliau berhadapan dengan guru-guru pondok di Kelantan yang menyerang pemikiran sunahnya. Keaslian Islam itulah yang mudah difahami oleh manusia kerana yang asal itu masih suci bersih, tepat dalam peliharaan Allah.
Cuba bandingkan huraian Sifat 20 dengan kaedah sunah iaitu tauhid rububiyah, uluhiyah dan asma wa sifat dalam mempelajari ilmu tauhid. Manakah yang mudah difahami dan menepati fitrah manusia?

2 ulasan:

  1. Tauhid 3 muncul zaman ibnu taimiyyah...bising pulak mamat ni

    BalasPadam
  2. Tanpa nama
    Tauhid tiga muncul oleh Ulama-ulama Hanbali, dan yang pertama usulkan tauhid 3 adalah Ibn Batta, bukan Ibn Taymiyyah

    BalasPadam