Pengikut

Ahad, Mac 14, 2010

TANGAN yang mengotori akidah

ZAMAN di Makkah, sewaktu Rasulullah berdakwah selama 13 tahun adalah saat-saat getir masyarakat muslim mempertahankan akidah mereka. Rasulullah mengajarkan akidah yang cukup mudah dan mudah pula difahami oleh masyarakat. Dalam satu sabda baginda (maksudnya): Iman itu mempunyai 60 lebih cabangnya. Cabang tertinggi adalah ucapan ‘Laa ilaaha illallaah’ (tiada Tuhan melainkan Allah). Dan cabang paling rendah ialah membuang kotoran di tengah jalan. Hadis riwayat Muslim.

Oleh kerana orang-orang Arab Quraisy faham apa erti kalimah tauhid itu: tiada Tuhan melainkan Allah, maka kebanyakan mereka menolaknya. Pelik, mereka faham tetapi menolak tauhid yang benar! Masyarakat mereka zaman itu polos, mengetahui bahawa yang menjadikan alam ini adalah Allah. Maka mereka pun biasa menyebut kalimah Allah, sehingga Gabenor Makkah Abdul Mutalib menamakan salah seorang puteranya sebagai Abdullah, ertinya hamba Allah. Saat kota Makkah akan digempur oleh Abrahah dari Yaman, dan Gabenor itu diejek oleh Abrahah, jawab Abdul Mutalib, “unta-unta ini aku yang punya dan akulah yang menjaganya. Kaabah itu Allah yang punya, maka Allah yang menjaganya.” Namun rekod sejarah, Abdul Mutalib tidak menjadi pengikut cucunya Muhammad Rasulullah. Dan banyak orang Arab sepanjang 13 tahun dakwah Rasulullah di Makkah, mereka menolak ajakan tauhid malah mencari jalan menghapuskan Islam dan Rasulullah.
Mengapa jadi begitu? Allah menjawab hal ini dalam al-Quran, surah al-An’am ayat 82, “Orang-orang yang beriman tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.” Maka dapatlah jawabannya bahawa masyarakat Arab Makkah zaman nabi tidak bersedia menerima Allah sebagai satu-satunya Tuhan. Mereka mahu menerima Allah sebagai Tuhan, tetapi masih mahu percaya batu-batu berhala, dukun-dukun, ahli-ahli ramal, tingkah laku haiwan dan macam-macam lagi sebagai mempunyai kuasa-kuasa yang membawa baik dan buruk!
Masyarakat Melayu kita apa? Tidak ada jaminan Allah bahawa yang bangsanya Melayu maka terjamin akidah dan iman kepada Allah. Sekalipun di atas kertas Perlembagaan Persekutuan, Perkara 160 menyatakan yang berbangsa Melayu itu orang Islam, akidah dan iman itu bukan dijamin oleh undang-undang. Dalam dunia nyata, pendustaan terhadap kalimah tauhid: Tiada Tuhan melainkan Allah berlaku dalam aman dan tawa-tawa. Pulang dari masjid, dan mendapati barang berharganya hilang dengan segera ada yang ke rumah dukun untuk mendapatkan petunjuk di manakah barang kasayanganya itu. Mereka percaya dan berkeliaranlah dengan klu-klu sang dukun mencari barang itu. Apa hasilnya? Tauhidnya gugur (oh, dia tidak tahu) dan barang tidak diketemukan.
Satu keadaan patuh hak Allah menentukan waktu haji dan solat fardu, pada waktu yang lain membikin tambahan amal ibadah tetapi dikatakan pula darpada Allah dan rasulnya. Lihatlah Allah menyatakan segala amal pahala dan dosa adalah hak sendiri-sendiri (surah Yaasin:54), "Maka pada hari itu (kiamat), tidak seorangpun akan dirugikan, dan kamu tidak akan dibalas, melainkan apa yang kamu sendiri telah kerjakan.” Dalam dunia Melayu ada yang berani membikin cara-cara ibadah yang katanya pahala itu dapat dipindahkan kepada orang-orang mati, walhal wahyu Allah jelas ‘kita tidak dibalas melainkan daripada kerja-kerja sendiri’.
Sungguh, tanpa disedari membikin syariat agama sendiri merupakan pengambilan hak Allah. Surah al-Baqarah: 79, sekalipun ayat itu ditujukan kepada Ahli Kitab tetapi jelas jika kita kaum muslim berperangai seperti mereka, ayat itu tertuju kepada kita juga. “Maka kecelakaan yang besar bagi orang-orang yang menulis al-Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakan: Ini daripada Allah (dengan maksud untuk memperoleh keuntungan). Maka celaka besarlah bagi mereka akibat daripada yang ditulis tangannya dan celaka besarlah daripada apa yang mereka kerjakan.”

1 ulasan:

  1. Salam ziarah.Foto korang jadi lukisan ? nak try ? sila klik sini http://merdayka.blogspot.com ,ok bye

    BalasPadam