Pengikut

Khamis, Mac 04, 2010

APA lagi untuk Kartika Sari?

SAYA mengikuti perjalanan kes Kartika Sari yang dijatuhi hukuman sebat enam kali kerana melanggar undang-undang syariah di negeri Pahang. Sampai hari ini, setelah melalui rentetan peristiwa sehingga menjadikan dirinya terkenal (lebih terkenal berbanding sewaktu menjadi model), hasrat jujur beliau untuk menerima hukuman ini masih dalam imaginasi. Semua ini mendedahkan satu keadaan yang pelaksanaan undang-undang yang ‘kacau’.
Pada saat isu Kartika Sari belum habis, muncul khabar tiga wanita di Wilayah Persekutuan disebat kerana kesalahan zina. Boleh pun disebat dan tak pecah badan, tak pengsan! Setelah kes sebat di KL ini tampak pelaksana undang-undang syariah di Pahang jadi gabra. Detik Kartika Sari yang terakhir seperti membawa mesej hukuman yang diredai oleh wanita ini tidak dilaksanakan.
Jika hukuman ini tidak dikenakan kepada Kartika sedangkan beliau tidak pun memohon rayuan, maka tampak seperti ada masalah besar untuk melaksanakan undang-undang yang sudah sah di Pahang. Orang bertanya: Apa hal?
Jika selepas ini ada pesalah syariah di Pahang yang betul-betul disebat sedangkan Kartika tidak disebat, pasti mengundang pertanyaan: Apa hal?

Berikut rentetan daripada media yang sempat saya tempelkan di sini.

Kartika Sari, 33, ditahan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) ketika minum arak di sebuah resort di Cherating pada 11 Julai 2008 dan selepas mengaku bersalah, Mahkamah Tinggi Syariah di sini menjatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan pada 20 Julai tahun lalu. (Berita Harian Online)
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein telah memberi kebenaran kepada Jabatan Penjara untuk menjalankan hukuman sebat ke atas model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno. (mstar)
Hukuman ini ditangguhkan hingga selepas hari raya aidil Fitri pada 20 September 2009. Kementerian Dalam Negeri Malaysia menyatakan tidak ada tukang sebat di Penjara Kajang. Oleh itu Kartika terpaksa dihantar pulang semula. Kemudian laporan menyatakan 'tukang sebat' telah disediakan untuk melaksanakan hukuman sebat tersebut. (wikepedia)
IPOH 17 Feb. - Bekas model sambilan yang didapati bersalah kerana meminum arak, Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, pelik mendapat tahu tiga wanita telah menjalani hukuman sebat pada 9 Februari lalu kerana melakukan kesalahan syariah tersebut. (mstar)
Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, bertitah Sultan Pahang sebagai Ketua Agama Islam negeri mempunyai kuasa memberi pengampunan mengikut Seksyen 133 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Pahang 2002. (Berita Harian Online)
"Mengikut enakmen berkenaan, Tuanku Sultan (Pahang) mempunyai kuasa mutlak untuk memberi pengampunan walaupun Kartika tidak minta diampunkan (atau membuat rayuan). (Berita Harian Online)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan