Pengikut

Isnin, Jun 15, 2009

KESIKAL si Marham juara





TIGA foto di atas hanya membuka cerita seorang anak desa yang sarat dengan idea kreatif dan tak pernah jemu untuk berkarya. Perekanya Sdr Marham bin Dollah Kanan, tinggal di Kg Sepintas Sabak Bernam Selangor. Kerana dia tidak ada kemudahan komputer dan IT, maka dia meminta saya menguruskan kemasukan ke pertandingan inovasi negeri Selangor secara online. Saya pun tergesa-gesa pula membuat PDF untuk menghantar abstrak bersama tiga foto itu. Boleh rujuk web pertandingan itu http://www.fesstis.com/ .
Kemudian saya mendapat balasan emel daripada penganjur yang mahukan Sdr Marham menghubunginya untuk tujuan pameran. Saya pun tidak tahu, status pameran itu. Saya terus menghubungi Sdr Marham berkenaan itu. Kebetulan masuk cuti sekolah, saya membawa anak-anak berjalan jauh dan apabila Sdr Marham meminta tolong menaipkan surat rasmi, saya tidak dapat menolongnya.
Tup-tup 13 Jun 2009, saya dapat mesej daripada sepupu yang tinggal di Kelang memaklumkan KESIKAL (Kenderaan Basikal) yang dibawa dan dipamerkan di pertandingan itu menjadi juara! Saya telefon Sdr Marham, terasa dia sangat gembira. Saya sangat berharap kemenangan ini dapat menjadi titik tolak nasib hidupnya yang memang bergantung sangat kepada kerja-kerja teknikal. Tinggal di kampung dan kekurangan modal, apalah sangat untuk menjadikan dirinya kaya dengan hasil rekaan. Harap apabila sudah berjaya ini, pihak yang berkenaan tidak menamatkan cerita hasil rekaan di situ sahaja.
Sdr Marham sedia menerima tempahan pelbagai jenis kenderaan untuk OKU berdasarkan kesesuaian. Yang berminat boleh menghubungi beliau 013-3395834 atau 017-3793287.
Sebelum itu saya telah memuatkan hasil rekaan Sdr Marham dalam http://kendedes.fotopages.com/ . Sila berkunjung ke sana.

2 ulasan: