Pengikut

Isnin, Jun 29, 2009

BERAMBUS asap rokok....

FOTO pada kotak-kotak rokok sudah dipaparkan yang jelek-jelek, yang memberitahu kesan buruk akibat merokok. Saya tanyakan seorang pekedai sama ada jualan rokoknya berkurangan. Dia mengatakan tidak ada bedanya, malah ada yang merasa tercabar lantas mengoyakkan pembungkus rokok di depannya dengan tujuan menghina. Jangan terlalu mengharap orang yang merokok akan bertukar sikap dan berwajah malaikat.

Tulisan ini hanya sesuai untuk remaja yang masih putih mulus, untuk berfikir mengenai hukum merokok kepada muslim. Yang sudah tua itu, berilah apa hukum pun, kagak perduli apa pun…

Memang tidak ada istilah rokok secara khusus dalam alquran atau hadis. Namun nas lain ada untuk dijadikan sandaran kukuh menentukan hukum benda-benda baru khasnya zaman ini. Perhatikan erti hadis ini.

Daripada seorang sahabat, Ibnu Umar, bahwasanya Nabi s.a.w. bersabda: “Baragsiapa yang makan dari pohon ini, iaitu bawang putih janganlah ia mendekati masjid kami.”

HR Bukhari no. 853 dan Muslim no. 561

Hadis ini menunjukkan Islam sangat mementingkan kedamaian hidup bermasyarakat. Lantaran itu ada larangan kepada orang yang membawa bau-bauan busuk atau tidak menyenangkan orang lain. Semisal sekarang bau asap rokok itu sangat busuk dan orang yang terhidunya sangat terganggu. Saya sendiri kalau terhidu asap rokok terpaksa membuat pilihan sama ada menutup hidung/mulut dengan kain atau beredar ke tempat lain.

Lihat pula prinsip penetapan hukum halal dan haram yang datang dari langit. Hujah wahyu ini cukup kuat untuk menentukan sesuatu makanan itu dikelaskan halal atau haram. Dan memang ayat ini dijadikan sandaran kepada para ulama yang berijtihad mengharamkan perbuatan menghisap rokok.

Erti firman Allah "….dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk” [Al-A’raf : 157]

Untuk apa lagi merokok? Ketetapan hukum sudah jelas, dan memang menjadi percubaan yang kuat kepada manusia sama ada hendak beriman dengan ayat Allah atau menolaknya. Selain itu sudah kerap dipaparkan kesan merokok seperti:

i. membazirkan wang
ii. mencemarkan alam sekitar
iii. menyebabkan kesihatan terganggu sama ada perokok atau orang lain yang terhidu asapnya
iv. membuang masa
v. menjadikan hidup selekeh atau tidak punya kekemasan
vi. memburukkan imej manusia yang sepatutnya berakhlak tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan