Pengikut

Selasa, Mei 26, 2009

PATUTKAH rokok cap babi?

PAPAN tanda di atas dipasang di kebanyakan masjid di negeri Selangor. Tujuannya tidak lain ialah untuk menegaskan betapa merokok hukumnya haram: bukannya halal, atau makruh dan harus. Hukum haram bererti tegahan dalam agama. Perkara haram, jika dilakukan dengan sedar bererti dosa. Dosa bererti satu tempahan ke neraka di akhirat kelak. Adakah pengertian lain daripada penjelasan berkenaan?

Adakah orang perduli dengan haramnya rokok? Tidak! Kalau umat Islam jijik dengan rokok yang hukumnya haram, tak perlulah pada kotak-kotak rokok diletakkan imej busuk dan buruk akibat merokok. Adakah perokok terkejut dan mahu meninggalkan tabiat merokok setelah melihat busuk dan buruknya kesan merokok? Tidak!

Adakah orang-orang Islam yang kerap ke masjid, yang sentiasa berkupiah dan berserban itu tidak ada yang merokok? Tidak! Kalau orang Islam tidak merokok, maka tidak perlu ada papan tanda larangan merokok di masjid. Kalau orang-orang yang kerap mendengar ceramah agama, yang sentiasa mengangguk-angguk faham ajaran tok-tok guru mengenai agama pun masih bebas dan senyum-senyum melakukan kerja haram merokok, luculah mereka hendak mendakwa orang lain buat maksiat seperti berjudi, mendedahkan aurat dan makan rasuah.

Adakah dengan diberitahu dalam rokok ada tar buat jalan, racun rumpair, racun serangga dan pelbagai racun lagi menyebabkan orang Melayu meninggalkan tabiat merokok? Tidak! Mereka jenis manusia berani mati.

Ohooo, jangan terkejut apabila ada ustaz atau calon ulama yang merokok! Mentang-mentang tidak ada ayat khusus dalam alquran mengenai haramnya merokok, maka dengan title ustaz dia membuat tafsiran sendiri untuk menghalalkan perbuatan haram merokoknya.

Bagaimana hendak menjadikan rokok dipandang jijik dan kotor? Senang saja…. Masukkan bulu babi dalam rokok, tulis pada kotak rokok yang rokok ini mengandungi beberapa helai bulu babi! Semua mamat yang selama ini merokok terus campak rokok dan kata rokok ini betul-betul haram!

Macam tak percaya, tak kanlah hanya babi yang boleh mengubah tabiat merokok orang Melayu Islam di Malaysia. Hanya babi, babi…! Ha ha ha

1 ulasan:

  1. memang patut pun buat macam tu.kat tempat saya ni pun pak imam merokok.ape ke hee nye.....

    BalasPadam