Pengikut

Selasa, April 28, 2009

HODOHnya Mahsuri....

MAHSURI nama yanag disebut-sebut sebagai lagenda. Nama itu boleh menjadikan orang kaya kerana pandai mengeksploitasi cerita benar dan karutnya. Cerita itu menjadi besar konon ada ‘sumpahan tujuh keturunan’ kerana masih ada orang berijazah tapi rela dijadikan lembu bodoh. Boleh percaya 100 peratus cerita karut.. Oleh kerana sudah biasa dengan cerita, maka mudahlah menerima cerita-cerita karut lain. Tambah-tambah atas nama Mahsuri. Bacalah di bawah.


http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/4/28/mstar_hiburan/20090428121340&sec=mstar_hiburan

KETIKA menonton Teater Muzikal Mahsuri baru-baru ini, ada sumber yang mendakwa ternampak jelmaan Mahsuri semasa muzikal tersebut dipentaskan.

“Mahsuri ada menjelma semasa pementasan ini dilakukan. Dia hanya duduk memerhati dan tidak membuat apa-apa yang boleh menakutkan orang,” kata sumber itu.

Seorang lagi peminat teater pula mendakwa bertembung dengan jelmaan Mahsuri di dalam lif.

Katanya, "Mahsuri sempat berpesan supaya tenaga produksi membuat muzikal ini dengan baik-baik dan jujur."

Disebabkan perkara mistik yang melanda muzikal ini, pengarahnya, Fauziah Nawi telah merungkai segala-galanya.

Ditanya kepada wanita yang mesra dengan panggilan ‘ibu’ ini, Fauziah tidak menafikan kewujudan mistik dalam Muzikal Mahsuri.

“Mistik memang ada tetapi Insya-Allah, tiada apa-apa perkara tidak baik berlaku.
“Saya rasa ada orang yang merasa benda-benda (mistik) itu. Ia bukan roh tetapi kita boleh katakan ada ‘kupu-kupu besar’.

“Ada dalam dua, tiga orang yang tidak takut apabila melihatnya.

“Benda-benda macam ni, saya sendiri tak boleh nampak tetapi saya dapat rasa yang ia ada,” jawab Fauziah.

Cerita Fauziah, ada orang yang berkata tiada benda menakutkan dan buruk, cuma memberitahu dia nampak perempuan cantik kat belakang Vee.

Lebih menguatkan dakwaan itu, Fauziah berkata cucu perempuannya yang berusia enam tahun juga ada menyebut tentang hal itu.

“Cucu perempuan saya tanya, ‘Siapa kat belakang mak nek tu?’ Bila saya berpaling, tiada siapa pun kat belakang saya. Lepas tu saya tanya cucu saya semula, ‘Siapa tadi?’. Tetapi, dia hanya mendiamkan diri.

“Lepas tu baru dia kata ada perempuan tetapi apabila difikirkan, saya rasa mungkin imaginasinya sahaja kerana dia ada juga ternampak kelibat seseorang yang disangka bapanya sedangkan tiada sesiapa pun di situ,” jelas Fauziah lagi.

Tambah Fauziah, awal-awal lagi dia sudah berpesan kepada 64 pelakon dan sesiapa yang terlibat dalam muzikal itu agar membaca ayat-ayat al-Quran sebelum memulakan pementasan.

Ramai rakyat Langkawi yang meratapi pemergian Mahsuri yang dihukum bunuh akibat difitnah.
“Kadangkala ada penonton yang berkata seolah-olah mereka nampak ramai pelakon sedangkan yang berada di atas pentas itu tak ramai sangat.

“Oleh itu, saya berpesan supaya semuanya membaca Selawat Nabi dan ayat pendinding,” katanya. Apa yang berlaku, pesanan Fauziah, janganlah menganggap mistik ini sebagai suatu yang tidak baik tetapi lebih memahami apa yang ingin disampaikan.

“Mahsuri tu baik dan kita perlu faham sebab kita tidak tahu. Ini yang saya cuba sampaikan yang dia itu bersih dan difitnah....,” ulas Fauziah yang mengimpikan untuk membuat Mahsuri musim kedua jika berpeluang.

Tegasnya, ‘Saya nak buat Muzikal Mahsuri musim kedua dengan menggunakan duit sendiri. Insya-Allah, biarlah saya cukup kumpul duit dan mendapat bantuan pihak penaja dahulu..’

Fauziah berkata dia menganggap Muzikal Mahsuri yang sedang dipentaskan di Istana Budaya mulai 24 April hingga 30 April ini ibarat ‘miracle show’.

“Saya juga bersedia muzikal ini dihentam oleh penonton...Tetapi apa-apa yang berlaku, anggaplah sebagai kelemahan saya,” akhirinya.

Saksikan Muzikal Mahsuri di Istana Budaya mulai 24 April hingga 30 April ini yang menampilkan pelakon Vanida Imran, Arja Lee, Azliyuszaini Mohd. Noor, Sabera Shaik, Azizah Mahzan, Cico Harahap dan ramai lagi.

1 ulasan:

  1. yang kurik itu kundi, yang merah itu saga. kita orang Melayu bangsa beradab.
    tak perlu lah dikatakan HODOH Mahsuri itu kerana waris keturunannya masih hidup. apa perasaan warisnya apabila membaca ayat atau tajuk artikel saudara nanti?

    BalasPadam