Pengikut

Rabu, April 22, 2009

MAULIDUR rasul di Tanah Jawa

OLEH kerana banyak pihak masih membicarakan perihal maulidurrasul, maka saya mapankan beberapa foto sambutan maulid nabi atau maulud di Tanah Jawa. Di Tanah Jawa khasnya di kawasan keraton (istana) atau kota Jogja, masyarakatnya memang ternanti-nanti hadirnya perayaan maulidurrasul. Kalau di Malaysia, mungkin yang seronoknya ialah ada makanan percuma setelah majlis ceramah atau baca berzanji, di Tanah Jawa lebih daripada itu.

Masyarakat di Jawa sekalipun berbangga dengan mendepani Islam sejak zaman Kesultanan Demak dan kemudian Matarram, namun akidah dan ibadah sudah dicampur baur dengan adat dan budaya. Ini berlaku di mana-mana jika tidak diwaspadai.
Di Malaysia sekalipun ada majlis maulidurrasul sempena mengingati kelahiran Nabi Agung Muhammad, tidaklah dikaitkan dengan ritual dan keberkahan istana atau orang-orang tertentu. DI Jawa, orang siap menunggu ‘gunungan’ iaitu makanan yang disusun meninggi bagai bukit dan kemudian diarak ke jalan. Oh ya, sebelumnya sudah dibacakan mentera dan dibakarkan kemenyan. Ini persis upacara perbomohan.
Orang bersiap akan merebut atau merayah gunungan makanan itu bukan kerana mereka lapar banget, tetapi kerana mahu mendapatkaan berkah daripada makanan gunungan itu. Barangkali nanti musim panennya bagus, kesihatannya panjang atau menjadi kaya dan dihormati. Itu kepercayaan mereka dan semua itu diladeni dengan baik saban tahun, termasuk oleh para kiyai!

Kalau di Malaysia, siaplah kamu para kiyai yang menginggihi (mengiyakan) kerja-kerja bid’ah dan syirik. Oh ya, inilah contoh apabila masyarakat rusak sehingga kepala-kepala agama juga rusak, tetapi mereka ingat dalam taqwa yang sangat disukai ALlah. Di Malaysia juga ada pemikiran seperti itu, sengaja mencipta atau mereka bentuk ibadah baru untuk disesuaikan dengan keadaan tertentu. Oleh kerana penghormatan tinggi oleh orang-orang awam yang jahil, maka rekaan cara agama ini dipatuhi. Mereka fikir inilah jalan taqwa….. Yang hebatnya, mereka membentuk pertahanan untuk mempertahankan aturan baru agama yang dikatakan sebagai mendekati Allah. Ya, akal kamu sajalah….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan