Pengikut

Selasa, Mei 15, 2018

HARAPAN tinggi rakyat kepada PH


TAKDIR Tuhan berlaku sudah, tanggal 9 Mei 2018 partai Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara sejak merdeka tahun 1957 kalah dalam PRU14 kepada partai (belum legal) Pakatan Harapan (PH). Maka nama partai baru dan Perdana Menteri baru (baru menjabat semula).

Harapan rakyat tentu mahu PH menunaikan semua janji yamg ditawarkan sepanjang kempen PRU14 itu. Sudah bertahun-tahun PH menggambarkan kesengsaraan rakyat diperintah BN, maka rakyat diminta memilih PH untuk keluar daripada 1001 sengsara itu. Maka sekarang rakyat berdoa dan menunggu seolah-olah 'dewa sakti membawa hadiah'.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sebagai ganti Datuk Seri Najib, bukanlah PM baru. Beliau telah dahulu menjawat PM selama 22 tahun. Rakyat menanti kabar gembira daripada PM lama berjawatan baru.

Ini semua telah menjadi catatan rekod politik. Tun M dahulu dimusuhi pihak oposisi, hari ini oposisi itulah yang bekerja keras menaikkan semula Tun M ke jawatan PM. Kata syair lagu lama, anak sungai pun berubah ini pula hati orang. Doa rakyat ialah hidup dalam zaman 100 persen baru ketimbang zaman BN yg dikatakan penuh kedurjanaan.

Muslim memberi wala atau ketaatan kepada siapa? Kekal memberi wala kepada pemerintah baru. PM Tun M seorang muslim, maka muslim wajib mentaati PM dalam hal makruf, tidak taat pada yang mungkar. Jika pun ada kesilapan PM dalam tadbir urus, biarlah orang yang ahli memberi nasihat kepada PM. Rakyat yang jauh dari Putrajaya tidak perlu ngomel atau ngomen salahnya PM di mimbar atau di kaki lima toko.

Doa adalah senjata mukmin, maka kita dianjurkan berdoa untuk kebaikan pemimpin dan rakyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan