Pengikut

Sabtu, Februari 17, 2018

WAHABI: Salafi atau tajdid?


BERLAKU perbedaan antara mereka yang disebut wahabi, walaupun secara umum kedua-duanya tidak berakidah Asya'irah Sifat 20 dan membenci bid'ah.  Ini sebahagian daripada isi akhir buku "Evolusi Gerakan Penyelewengan Dalam Islam" yang ditulis oleh Muhammad Asrie Sobri.  Buku ini diterbitkan oleh Karya PiS Sdn Bhd, tahun 2018 tebalnya 174 halaman muka surat.

Buku ini tampak jelas sebagai buku sejarah, fakta penyelewengan yang menyusup ke dalam kefahaman beragama sejak zaman Rasulullah masih hidup hinggalah zaman kini.  Penulis memilih standard Al-Quran, hadis sahih, kefahaman para sahabat Nabi shallallahu alaihi wasallam dan salafus saih sebagai ukuran adanya penyelewengan atau tidak.

Penulis Muhammad Asrie Sobri menemui peranan pemerintah seperti khalifah, sultan atau wakil khalifah merupakan faktor utama berkembang atau surutnya penyelewengan dalam kefahaman umat Islam sepanjang zaman.

Antara isi penyelewengan ialah al-Qadariah, al-Irja, Muktazilah, al-Ta'til dan Jahmiyah pada zaman khilafah Bani Umayyah. Pada zaman Bani Abasiyah pula terdapat aliran ilmu kalam dengan peranan beberapa orang khalifah.

Syiah pula jelas satu penyelewengan dalam kefahaman umat Islam dan disebarkan oleh kerajaan Bani Buwaih dan Bani Ubaid. Malah dibuktikan kaum syiah punya aktiviti besar membantu tentera Mongol menghancurkan khilafah Bani Abasiyah.

Penulis juga berjaya membuktikan amalan sekularisme di Turki bukanlah semata-mata dikaitkan dengan Mustafa Kamal Ataturk, malah dimulakan oleh beberapa khalifah Usmaniyah kurun ke-19.

Tokoh yang dikatakan pencetus gerakan tajdid dunia Islam seperti Syeikh Jamaludin Al-Afghani, Muhammad Abduh, Rasyid Redha, dan di Nusantara seperti Syed Syeikh Al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaludin dan Hamka juga disorot pegangan akidahnya, sama ada menepati manhaj salafus salih atau tidak.

Kesimpulannya, buku Evolusi Gerakan Penyelewengan Dalam Islam satu pendedahan sejarah yang panjang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan