Pengikut

Ahad, Disember 06, 2015

PEMIKIRAN Dr Faisal Othman boleh diterima sekarang

TAHUN 1989 hingga 1992 nama penulis  Dr  Faisal Othman memang popular sebagai penulis di akhbar Utusan Malaysia. Tahun-tahun berkenaan sebagian daripada zaman pergolakan sengit politik Melayu yang ditunjangi Umno dan Pas. Semenjak Pas di bawah kepemimpinan ulama, perjuangan parti Islam itu ialah melaksanakan undang-undang syariah atau popularnya: Hudud.

Dr Faisal Othman sebagai pensyarah UKM waktu itu memberikan ‘kuliah’ pemkiran Islam dari sudut lain, yang sebenarnya sebagai jawaban kepada semua yang diwarwarkan oleh Pas.  Tulisan-tulisan beliau dalam Utusan Malaysia sebenarnya telah dibukukan dan diterbitkan oleh Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd, di bawah tajuk ISLAM DAN PERKEMBANGAN MASYARAKAT, tahun 1997.

Pada zaman penulisan di koran itu, Dr Faisal Othman sering didakw sebagai anak orientalis Barat atau pendukung sekular Barat oleh penyokong-penyokong Hudud.  Namun saya yakin jika tulisan-tulisan beliau dimasukkan semula dalam koran harian, pandangan masyarakat sebelah Pas atau NGO Islam tidaklah seperti dahulu.

Apa yang ditulis Oleh Dr Faisal Othman sebenarnya adaptasi Islam dalam dunia masyarakat majmuk dan kontemporeri.  Beliau menjawab bahawa apa yang sedang dilakukan oleh kerajaan Malaysia bukan suatu yang terpisah daripada pemahaman ilmuan-ilmuan Islam silam dan semasa.

Antara tajuk rencana yang sudah dibukukan itu:
Islam dan Perkembangan Masyarakat
Permasalahan Akal dan Ijtihad dalam Syariah Islam
Dinamika Ijtihad
Ijtihad Masa Kini dan Akan Datang
Umat Islam Meninggalkan Amalan Ijtihad yang Positif
Permasalahan Islam dan Pemodenan
Umat Islam Tidak Dalam Menghadapi Perubahan Dunia
Masalah pemahaman dan Pelaksanaan Sunah
Asas Perubahan Hukum Dalam Islam
Panduan Asas Bagi Aplikasi Perubahan Hukum
Pengajaran Daripada Perkembangan dan Normatif Islam
Perubahan Nilai yang Diiktiraf oleh Islam
Perubahan Pentafsiran Ayat yang Membawa Perubahan Hukum


Zaman telah berubah, budaya dan pemikiran juga berubah. Penerimaan masyarakat terhadap sesuatu hal juga berubah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan