Pengikut

Sabtu, Disember 12, 2015

MAHU ziarah ke dua Tanah Haram



INSYA Allah, saya akan membawa ibu dan ayah ke dua Tanah Haram, dalam rangka beribadah kepada Allah. Semoga Allah memberi kekuatan dan kemudahan kepada kami.  Ayah semakin renta dengan usia melebihi 80 tahun sementara ibu lebih 70 tahun.  Kami akan keluar dari tanah air pada tangal 13 Disember dan dijangka kembali semula pada 24 Disember nanti.

Kembara ini adalah sunnah. Hal ini berdasarkan sabda Nabi s.a.w. bermaksud,  “Janganlah mengadakan ziarah kecuali ke tiga masjid, yakni Masjidil Haram, masjid saya ini, dan Masjidil Aqsha.” (HR. al-Bukhari dan  Muslim)

Kami akan ke Madinah dan Makkah. Keutamaan adalah beribadah di kedua-dua masjid. Di Madinah kedapatan makan Kanjeng Nabi s.a.w.  Kami akan menziarah dan berselawat kepada Kanjeng Nabi s.a.w., tidak melebihi daripada yan kami ketahui dan fahami.  Meski seorang guru berpesan supaya berkata-kata kepada  Kanjeng Nabi s.a.w., saya tidak menemukan kekuatan dalil bahawa itu satu keperluan dalam menziarahi makam Kanjeng.  Telah banyak dikhabarkan dalam Kitabullah bahwa Kanjeng Nabi s.a.w. adalah manusia biasa, cuma dipilih sebagai Rasul demi mengemban dkawah kepada umat. Allah membekali mukjizat pada saat hidupnya.

Apabila Kanjeng Nabi s.a.w. wafat, putuslah sudah hubungannya dengan apa yang ada di muka bumi sebagaimana kita juga.

Maksud  firman Allah dalam al-Quran, “Katakankah (Muhammad), ‘Aku tidak kuasa menolak madharat maupun mendatangkan kebaikan kepadamu.’ Katakanlah (Muhammad), ‘Sesungguhnya tidak ada sesuatupun yang dapat melindungiku dari (adzab) Allah dan aku tidak akan memperoleh tempat berlindung selain-Nya.” ( Al-Jin: 21-22)

Cerita Kanjeng Nabi s.a.w. bisa mengkonsultansi permohonan kita terhadap Allah, tidak ada sumber jelasnya.  Meminta penziarah berkata-kata terhadap jasad Kanjeng Nabi s.a.w., tidak diketahui siapa yang memulakannya. Pastinya para sahabat yang paling hebat tidak memberi contoh begitu.


Mulia beragama dengan sunah atau manhaj salafus saleh. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan