Pengikut

Selasa, November 17, 2015

LUKAKAN diri satu kebodohan beragama



SEORANG penganut Syiah bangsa Melayu mempertahankan ritual melukakan tubuh pada hari Assyura 10 Muharram. Antaranya: Rasa kesedihan terhadap kesyahidan Saidina Hussein, mahu merasakan derita orang yang sangat dikasihi, sebab itulah kami melukai tubuh-tubuh kami.

Melukai tubuh-tubuh hanya mahu merasakan derita yang pernah dilalui orang terdahulu. Lalu tubuh-tubuh yang sihat dikoyak-koyakkan dengan pedang dan pisau. Darah menyembur di mana-mana, tak ubahnya seperti medan perang - padang berdarah. Anak-anak yang suci murni tidak mengerti apa pun pasal Saidina Hussein, dihiris kepalanya sekalipun anak itu menjerit-jerit ketakutan dan sakit. Kata penganut Syiah, ini semua adalah ritual kebersamaan derita.  Malah itulah kemuncak akidah Syiah!

Hakikatnya semua mereka sakit, luka-luka, menderita, menjerit-jerit dan menuju ke lembah kebinasaan. Akal manusia yang sihat pun menolak perbuatan bodoh kalangan Syiah itu.

Di sisi Allah, dalam al-Quran sangat jelas perbuatan melukakan diri penganut Syiah adalah perbuatan haram!  Maksud ayat 195 surah al Baqarah: "Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri ke dalam bahaya kebinasaan". Dan ayat 157 surah al A'raf: "Dan Dia menghalalkan bagi mereka segaa benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk."

Saya membalas kepada si penganut agama Syiah begini: "Itu ikut akal dan nafsu. Islam tidak mewariskan dosa dan pahala kepada generasi kemudian. Selain hussein mati berdarah, nabi zakaria lebih tragis matinya. Kepalanya digergaji hidup-hidup. Sepatutnya nabi muhammad yg hiris hiris kepala sangking sedih dan rasa derita bersama. Kan mereka sama para nabi Allah.

Syiah ikut nafsu saja. Buat hukum2 agama sendiri. Tidak ada harganya di sisi Allah selain menderita luka-luka. Mengapa tidak terus mati saja pada 10 muharam itu sebagaimana saidina husin yg dizalimi dan wafat, kan mau rasa derita yg sama. Lagi mereka pantas ke syurga dan ketemu hussein. Mengapa tidak berani mati terus?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan