Pengikut

Sabtu, Ogos 08, 2015

PROVOKASI berbuat kejahatan, apa pilihan kita?

foto hiasan

TIDAK ada hari yang terlepas daripada mencabar keindahan hidup beragama. Orang berusaha menjaga iman agar bertaqwa, namum setiap waktu ada sahaja cabaran besar yang menggoda jiwanya untuk terjun dalam kancah keburukan atau terus memilih jalan taqwa.

Sifat-sifat negatif, yang buruk, berdosa dan jalan hidup yang haram di sisi Allah terbentang luas.  Malah sebagaian orang sudah dan sedang menjayakan perkara-perkara buruk itu sekalipun sebagai orang yang beragama.  Apakah pilihan sebagai muslim yang mencari jalan pulang terbaik di sisi Allah?

Maksud ayat 133-136 surah Ali ‘Imran, “Dan bersegeralah kamu mencari keampunan daripada Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas antara langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.  (iaitu) Orang yang berinfak sama ada pada waktu lapang atau sempit, orang yang menahan kemarahannya dan memaafkan (kesalahan) orang lain.  Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan.

“dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingati Allah, lalu memohon keampunan atas dosa-dosanya.  Dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah?  Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui.  Balasan bagi mereka adalah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang ada sungai-sungai mengalir di bawahnya.  Mereka kekal di dalamnya.  Dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal.”

Semoga kita tidak terpedaya dengan godaan duniawi yang jelas berlawanan dengan kehendak-kehendak Allah dan rasul-Nya.

Maksud ayat 32 surah Al An’aam, “Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau, sedangkan negeri akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang yang bertaqwa.  Tidakkah kamu mengerti?”


Wallahu ‘aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan