Pengikut

Selasa, Januari 14, 2014

INILAH dalil Maulidur Rasul

AHLI masyarakat dan kawan-kawan menyambut Maulidur Rasul. Maka kebetulan hari cuti ceramah Maulud Nabi terus diadakan dalam sebuah masjid, khas untuk anak-anak sekolah. Penceramah mestilah seorang ahli agama sebagai autoriti bercakap hal keagamaan, walaupun sebenarnya majlis Maulud Nabi bukanlah satu majlis agama atau salah satu ibadah khusus dalam Islam. Rasional saya mengatakan Maulud Nabi bukan hal keagamaan atau ibadah khusus sebab majlis seperti ini hanya diadakan oleh kalangan umah setelah 700 tahun baginda Nabi wafat.  Jika benar majlis itu adalah ibadah khusus dan berpahala besar atau barkahnya tinggi, rugi besarlah umat selama 700 tahun yang terdahulu!


Maka Maulud Nabi hanyalah salah satu adat dalam masyarakat. Adat yang dikaitkan dengan agama.  Sang Penceramah mengambil kesempatan untuk memberitahu khalayak di hadapan anak-anak sekolah mengenai dalil sambutan Maulud Nabi. Katanya sudah ada yang bertemu dirinya untuk memberitahu Maulud Nabi tidak ada asasnya dalam agama.

Beliau menjelaskan ‘dalil’ sambutan Maulud Nabi. Katanya dalil itu ada dalam kitab Rawi yang kelima.  Beliau pun membacakan Rawi Kelima berlagu dalam Bahasa Melayu yang disambut kalimah ‘Allah’ secara berlagu oleh khalayaknya.  Lagu yang dibawa ialah lagu dalam bacaan Barzanji.

Saya percaya yang dinamakan dalil beragama ialah firman Allah dalam al-Quran atau hadis sahih Nabi s.a.w.  Dalam rawi yang dibacakan itu bukanlah dalil ayat-ayat al-Quran ataupun hadis Nabi s.a.w.  Antaranya beliau membacakan bahawa Baginda Nabi dilahirkan terus tertiarap dan tidak dapat diangkat oleh bidan-bidan yang ada, kerna sangking beratnya bayi yang bernama Muhammad bin Abdullah. Sehinggalah apabila bayi itu ditutupi dengan kain barulah bayi Muhammad dapat diangkat, sebab katanya Muhammad malu untuk memperlihatkan auratnya (baca kemaluan) sebagaimana bayi biasa dilahirkan.  Dia juga membacakan yang ibu Nabi s.a.w. iaitu Aminah binti Abdul Wahhab tidak berasa sakit apabila saat melahirkan bayinya itu.  Kelahirannya tidak disertai setitik darahpun!  Itulah Antara dalil dalam Rawi Kelima

Saya boleh menerima Maulud Nabi sebagai salah satu adat resam Melayu, tetapi menyatakan tulisan buku sejarah sebagai dalil agama sangat keterlaluan. Berapa banyak orang termasuk anak-anak sekolah yang akan menerima pakai ‘dalil’ hanya berdasarkan tulisan dalam sesebuah buku. Malah dalam buku berkenaan tidak pun dinyatakan suruhan menjadikan hari lahirnya suatu yang istimewa. Di sana hanya cerita kelahiran. Adalah lebih baik Maulud Nabi dikatakan satu adat Melayu, bukan agama. Maka semua orang tidak terbeban memberikan hujah ‘agama’.

Yang kedua ialah keunikan kelahiran  dan bayi baginda Nabi s.a.w.  Oleh kerna digambarkan betapa luar biasanya kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. (tidak seperti kelahiran bayi manusia yang lain), maka sangat dituntut supaya pencerita kisah seperti itu menyertakan sumber sahihnya, berupa ayat-ayat al-Quran atau hadis sahih.  Jika tidak ada dalil autentik, kisah sebegitu akan sama taraf dengan kisah kelahiran anak raja dalam hikayat-hikayat lama. Misalnya dalam buku Sejarah Melayu diberitakan lahirnya tiga anak Raja Suran di dasar laut. Kemudian mereka membesar menjadi lelaki hebat, salah satunya bernama Sang Sapurba merupakan keturunan Raja-raja Melaka. Atau kisah-kisah kelahiran anak raja dalam hilayat lain seperti, apabila lahir maka patah gelegar lantai atau lahirnya bersama sebilah pedang! 

Bukan pelik kelahiran seorang Nab tidak seperti bayi manusia laini, sebagaimana kelahiran Nabi Isa.  Nabi Isa boleh bertutur memberitahu orang ramai bahawa beliau seorang utusan Allah sewaktu masih bayi lagi. Kita boleh membuka al-Quran surah Ali Imran dan Maryam, cerita Nabi Isa yang sama.

Apa susahnya penceramah sebagai orang yang mendalami agama bertahun-tahun memberikan dalil al-Quran atau hadis sahih (jika beliau percaya ada) supaya menjadi ilmu yang benar kepada anak-anak muda dan ahli masyarakat.

1 ulasan:

  1. kita soal kenapa masyarakat islam tidak puashati dengan had ilmu yang telah diajar oleh nabi sallalah hu'alai hiwasallam. petunjuk nabi muhammad itu adalah sebaik-baik petunjuk.nabi x buat maulid, sahabat xbuat maulid sehingga 300tahun hijrah xada maulid.

    BalasPadam