Pengikut

Rabu, Januari 22, 2014

ANTARA munafik dan khawarij

DALAM Rahiq al-Makhtum (Sirah Nabawiyyah) banyak diceritakan tentang pengkhianatan kaum munafik di Madinah terhadap Nabi s.a.w. dan kaum muslimin, namun Nabi s.a.w. melarang para sahabatnya melakukan tindak kekerasan seperti membunuhnya.  Surah At-Taubah seolah-olah perisytiharan perang terhadap kaum ‘talam dua muka’ itu.


hanya hiasan

Allah mengharamkan Nabi s.a.w. dan kaum muslimin mensolati jenazah kaum munafik!  Ayat 84 surah At-Taubah bermaksud: Dan janganlah engkau (Muhammad) melaksanakan solat untuk seseorang yang mati Antara mereka (orang-orangmunafik), selama-lamanya dan janganlah engkau berdiri (mendoakan) di atas kuburnya. Sesunguhnya mereka ingkar kepada Allah dan rasul-Nya dan mereka mati dalam keadaan fasik.

Jika golongan munafik ialah pihak yang berpura-pura dalam Islam, sebaliknya golongan khawarij merupakan golongan yang sangat hebat dalam amal ibadahnya.  Sekalipun mereka tidak berada di sisi Nabi s.a.w. dan para sahabatnya, namun mereka adalah ahli ibadah yang tidak ada bandingannya. Berbeda dengan kaum munafik yang menjadi kafir apabila di belakang Nabi dan orang beriman.

Khawarij merupakan golongan yang mendakwa paling patuh terhadap perintah Allah dan pihak selainnya dianggap sebagai tidak sempurna keislamannya.  Kerana mereka begitu kuat melakukan amal ibadah, ada sebagian mereka menganggap Nabi s.a.w. tidaklah sehebat keimanan mereka.

Sewaktu Nabi s.a.w. membuat pembahagian harga rampasan Perang Hunain, terserlah sikap mendabik dadanya mereka terhadap seorang Nabi yang dimuliakan Allah.  Jika kaum ‘khawarij’ mencela antara sahabat Nabi, mungkin boleh diterima akal sebab yang mencela juga sama-sama di sisi Nabi, namun kali ini mereka mendakwa seorang Nabi Allah melakukan kemungkaran!

‘Si Khawarij’ mencela Rasulullah dengan kata hina! Dia meminta Rasulullah berlaku adil, sehingga kelihatan kemarahan pada wajab Baginda Nabi s.a.w.  Maka Nabi berkata, (maksudnya):

“Celakalah engkau, siapa lagi yang dapat berlaku adil jika aku dikatakan tidak adil? Benar-benar celaka dan rugi jika aku tidak dapat berlaku adil.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 11/442, no. 3341)
Kemudian orang tersebut pun berlalu pergi. Dalam riwayat yang lain setelah orang ini pergi, Rasulullah pun bersabda (kepada para sahabatnya yang hadir ketika itu):
“Sesungguhnya daripada orang ini akan muncul sekumpulan manusia yang hebat membaca al-Qur’an tetapi bacaannya tidak melepasi kerongkongan. Mereka terlepas dari batas-batas Islam sebagaimana anak panah menembusi sasarannya (buruannya). Mereka membunuh ahlul Islam dan membiarkan hidup ahlul Autsan (penyembah berhala). Jika aku sempat menemui mereka, nescaya akan aku perangi (bunuh) mereka sebagaimana dibunuhnya kaum ‘Aad.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 22/441, no. 6880)

Nabi menyebut golongan berkenaan sangat hebat membaca al-Quran. Mereka akhirnya menjadi pencela pemerintah muslim dan melakukan kritikan terbuka. Di tangan merekalah benih-benih pemberontahan berkembang subur.  Pada zaman Hassan bin Ali bin Abi Thalib, beliau telah membunuh seorang ‘khawarij’ bernama Al-Jarrah bin Sinan kerana sikapnya itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan