Pengikut

Khamis, Disember 05, 2013

SAMPAI dikata Ustaz Khinzir, tarbiyah mana?

HENDAK dikata apa lagi, Ustaz Kazim tidak mahu menjadi barisan pemimpin Umno. Dia tidak menjangka ditawarkan jawatan Majlis Tertinggi dan tidak pula sepantas kilat menolaknya.  Namun cukuplah dalam waktu yang singkat, antara pengumuman penawaran kepada Ustaz Kazim telah mendedahkan hati budi sebagian muslim terhadap muslim yang lain.





Barangkali Allah hendak menduga keimanan orang yang telah diberi gelaran ustaz, yang sangat dihormati oleh orang-orang Melayu.  Di situlah Sang Ustaz tersipu-sipu malu dengan mereka-reka cerita untuk memburukkan seseorang.

Barangkali Allah hendak menduga pengakuan mereka yang mengaku telah beriman dan hidup mati berjuang di jalan Allah, memberitahu sekian banyak orang bahawa dirinya berada dalam bahtera penyelamat.  Mereka tidak terlepas daripada gagal menyembunyikan sikap taksub kepada kabilah, kedengkian dan kebencian yang bersarang dalam hati.

Barangkali Allah hendak menjelaskan bahawa kita yang telah mendakwa sebagai muslim dan berharap orang lain mengikuti jalan kita sebaga muslim mestilah menuruti ajaran al-Quran dan Sunah.  Barangkali Allah hendak memberitahu kita yang selama ini kita perasan sendiri dan cepat bersangka buruk, dan malanglah sangka buruk itu disangka satu perjuangan Islam.

Ayat Allah ke-12 dalam surah al-Hujurat: “Wahai orang-orang beriman, jauhilah banyak buruk sangka, sungguh sebagian buruk sangka itu dosa dan jangan kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan jangan antara kamu menggunjing (mengumpat) sebagian yang lain. (hingga akhir ayat).”

Akidah dan ibadah tidak menjadi milik mana-mana puak atau kabilah. Semoga kita terselamat daripada belitan syaitan yang menjadikan kesalahan kita sebagai amal makruf di sisi Allah.

w.a.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan