Pengikut

Sabtu, November 16, 2013

HUDUD: Pas jadi seperti Umno pula.....

DIPENDEKAN cerita, sekali lagi pihak yang berwewenang melaksanakan hokum hudud menyatakan siap sedia.  Ketua Hakim Syri’ie Kelantan mengatakan pihaknya sudah siap sedia menerima kes untuk diadili menggunakan hokum hudud yang sejak puluhan tahun menjadi cita-cita Parti Islam di Malaysia. Allah sudah memberi peluang kepada Pas memegang kerajaan negeri.  Bab agama Islam adalah hak kerajaan negeri. Negerinya pun Kelantan, yang majority besarnya muslim. Malah di sana dikatakan negeri Serambi Makkah. Gelaran ini menggambarkan penduduknya yang mestilah lebih mencintai agama.  Memang sepatutnya sudah lama hudud yang dinamakan Kanun Jenayah Syariah II 1993 itu diguna pakai.

Harakahdaily 13 Nov 2013

Utusan Malaysia 13 Nov 2013

Sejak dahulu saya menjadi penyokong semua peraturan Islam dilaksanakan. Melaksanakan ajaran al-Quran dan Sunah dalam ibadah yang membuang bid’ah pun saya sokong. Tidak ada sebab untuk menolak hudud yang menggantikan sebagian undang-undang jenayah Barat .

Pada 13 November lalu, Ketua Hakim Syar’ei Kelantan sekali lagi menyatakan iltizamnya.  Berita ini menjadi tajuk utama Utusan Melayu.  Atas sebab-sebab tertentu, Utusan menjadikan berita utamanya. Namun akhbar Harakahdaiy (akhbar milik Pas dalam talian) tidak sedikit pun menyiarkannya.  Menjadi persoalan besar apabila Harakahdaily yang menjadi media parti Islam itu tidak memberi satu berita pun kepada iltizam pelaksanaan hudud sedangkan itulah tujuan besar Pas sejak diterajui golongan ulama.

Apa sudah jadi? Kemungkinan pertama ialah Harakahdaily tidak lagi mendokong aspirasi pelaksanaan hudud.  Oleh itu apa berita mengenai pelaksanaan hudud di Malaysia tidak lagi perlu disebarkan kepada umum.

Kemungkinan kedua, Pas sendiri sudah tidak mahu melaksanakan hudud.  Oleh itu berita iltizam melaksanakan hudud dinilai sama seperti para pemimpin Umno pada zaman hudud dikanunkan dahulu. Mudahnya sikap pemimpin Umno yang septikal terhadap hudud tahun 1990-an, sekarang sikap itu dianut oleh pemimpin Pas juga.

Menambah hairan ialah sikap kerajaan Kelantan yang melepaskan pula masalah kekurangan hakim syar’ie kepada urusan kehakiman.  Pelik sangat. Sepatutnya kerajaan negeri segera menyambut hal itu dengan menyatakan akan menambah bilangan hakim supaya hudud dapat dilaksanakan dengan segera.  Kerja melantik seseorang ke jawatan berkenaan bukan kerja hakim, tetapi kerja kerajaan negeri. Ini kerja perlantikan ke perjawatan awam negeri.  Kalau hendak dikata perjawatan di bawah kuasa Tuanku Sultan, adakah kerajaan negeri hendak membiarkan masalah tidak cukup hakim sehingga hudud tidak dapat dilaksanakan. Yang membayar gaji hakim syar’ie adalah kerajaan negeri.


Sayang seribu kali sayang. Dahulu begitu susah-payah mahu mengkanunkan hudud. Allah sudah beri kuasa dalam kerajaan. Kini Allah beri lagi peluang besar dengan kesediaan jentera kehakiman. Sayanglah jika dibiarkan begitu saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan