Pengikut

Ahad, November 03, 2013

LAGI wanita bukan Islam tak bertudung masuk masjid

DUA peristiwa yang sama, tetapi dilayan dengan dua perkara yang berbeda. Orang bukan Islam berada dalam sebuah rumah Allah, masjid atau surau. Pertama, seorang ahli politik Parti Tindakan Demokratik (DAP) bukan Islam dan tidak memakai tudung kepala dinilai sebagai mencemar kesucian sebuah surau.  Kedua, sepasang suami isteri bukan Islam (perempuan itu tidak bertudung) diterima sebagai tetamu dan tidak menjadi bualan besar dalam media.

Cara tokoh DAP ini menjadi isu besar dalam politik
Panjanglah ulasannya terhadap ahli DAP itu yang berada dalam dewan solat, dan tidak ada pandangan negatif pun terhadap ibu kepada Firdaus Wong Wai Hung.  Jawabannya mudah, itulah akibat berkawan baik dan bermusuh.

DAP bermusuh dengan parti pemerintah, maka semua tindakan ahlinya tidak mudah diterima sebagai betul sekalipun niat dan kerja mereka betul.  Ibu bapa Firdaus Wong tidak dalam permusuhan politik dengan mana-mana pihak, maka niat dan tindakannya memasuki masjid diterima dengan aman.

Ibu bapa Firdaus Wong mendengar ceramah anaknya

Firdaus Wong sudah menjadi pendakwah Islam

Kesimpulan awalnya, untuk mengelak daripada dipanjangkan cerita yang bukan-bukan janganlah bermusuh-musuhan.  Tanpa bermusuhan atau berkasih-sayang banyak perkara yang biasa saja atau sukar boleh dijalankan dengan baik.

Baru-baru ini Exco Negeri Selangor berkaitan hal Islam membuat taklimat ringkas di sebuah masjid di Sabak Bernam.  Sebagai pemimpin Pas Selangor dan seorang ulama tentulah sikap dan cita-cita mendaulatkan peraturan Islam mengatasi perkara lain.  Beliau ada mengatakan akan membuat peraturan etika pakaian wanita Islam di Selangor.  Mudahnya, dengan adanya etika yang dijadikan enakmen (perlu kelulusan Dewan Undangan Negeri), wanita Islam di Selangor tidak boleh lagi berpakaian sendat sebagaimana sekarang. Exco berkenaan menyatakan lebih kurang begini, “kita kena mengampu untuk mendapatkan kelulusan etika pakaian ini.”

Beliau sedar, sekutu politik Pas di Selangor tidak mudah menerima prinsip pakaian Islam sekalipun hanya dikenakan terhadap penduduk muslim.  Untuk menjayakan misi dan mengelak kontroversi, maka beliau menggunakan pendekatan ‘mengampu’ atau bersahabat baik yang lebih daripada kebiasaannya.  Dengan bersahabat baik atau kasih-sayang inilah maka perkara besar yang asalnya rumit akan berjaya dilaksanakan.


Jika sesiapa mempunyai misi besar dalam Islam, carilah sahabat sebanyak mungkin dan kurangkanlah permusuhan.  Ingat, Islam ini asalnya dagang (terasing) dan akan datang pun dagang juga. Yang mahukan Islam ini minoriti, maka bersahabatlah dengan sesiapa yang dapat menjayakan misi Islam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan