Pengikut

Selasa, Julai 31, 2012

Al-Quran melawan perasaan manusia


BULAN Ramadan juga bulan orang membanyakkan membaca al-Quran sebagai ibadah khusus kepada Allah.  Telah banyak ditemui bahawa al-Quran merupakan panduan hidup manusia.  Namun gagasan al-Quran rupa-rupanya bukanlah senantiasa menyertai keputusan pemikiran dan perasaan manusia.  Malah para pembaca akan menemui banyak ayat al-Quran yang tidak cocok dengan kebiasaan kita manusia.  Namun itulah gagasan al-Quran untuk manusia.  Ini antaranya….

Kita kikir atau kedekut!  Memang antara sifat manusia ialah kikir untuk menginfakkan sebagian hartanya ke jalan Allah. Sedekahkan wang kepada fakir miskin atau anak-anak yang sedang menuntut ilmu.  Sedekah bermakna akan mengurangkan harta yang dimiliki.  Allah memberi penjelasan bahawa sedekah tidak dirugikan, malah digandakan ganjarannya.  Soal utama ialah kepercayaan bahawa gandaan sedekah itu kalau tidak di dunia adalah pada hari akhirat.  Hari akhirat itulah yang selalu membuat manusia tidak sabar dan mengambil sikap kikir di dunia ini.

Maksud  surah al-Baqarah: 261. “Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan  bagi siapa yang Dia kehendaki, Dan Allah Maha luas dan Maha  Mengetahui.”

Dalam dunia yang dikatakan tanpa sempadan, kita kerap diajak untuk bertindak pantas dan saling berlumba-lumba. Tidak sedikit yang merasakan perhitungan di hadapan jauh daripada kehendak Allah.  Jika mahukan sesuatu tuntutan itu ditunaikan oleh seseorang, ada yang mendesak dengan membuat demontrasi dan ugutan.  Walhal Allah mengajarkan kita supaya berhemah dan bertenang.  Sangat berbeda kehendak manusia yang mahukan kepantasan dan hiruk-pikuk sedangkan Allah membimbing manusia supaya memohon dengan aman damai.

Maksud surah al-Baqarah: 153. “Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar.”

Perasaan marah kita mudah menggelojak.  Kadang-kadang kerna berita kecil yang tidak menyenangkan hati menyebabkan perasaan marah itu membuak-buak terutama apabila ada ‘batu api’ yang mengada-ada berita sejengkal menjadi sehasta.  Selalunya benci terhadap seseorang menyebabkan orang yang dibenci itu menjadi mangsa untuk dimanipulasi dalam banyak hal. Teknologi digital memungkinkan foto seseorang diubah suai untuk tujuan buruk itu.   Al-Quran menahan kita daripada bersikap begitu.

Maksud surah al-Ahzab: 58. “Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin laki-laki dan  perempuan, tanpa ada kesalahan yang mereka perbuat, maka sungguh, mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.”

Dalam bulan Ramadan ini tampak banyaknya orang melaksanakan pemindahan pahala kepada seseorang.  Selalunya pahala dipindahkan kepada orang yang sudah mati.  Namun konsep pemindahan pahala sekarang sudah difahami pula sebagai boleh dipindahkan kepada orang yang masih hidup.  Bukan rahsia pula aliran wang beraku dalam proses pemindahan pahala iaitu upah-upah kepada si pembaca al-Quran.  Banyak yang fikir itu betul tetapi tidak kepada Allah.

Maksud surah Fusilat 46. “Siapa yang mengerjakan kebajikan, maka (pahalanya) untuk dirinya sendiri, dan barang siapa berbuat jahat, maka (dosanya) menjadi tanggungan dirinya sendiri. Dan Tuhanmu sama sekali tidak menzalimi hamba-hamba (Nya).”

wa

1 ulasan: