Pengikut

Sabtu, Julai 28, 2012

MENGAPA anak itu tidak berpuasa?


DALAM bualan saya dengan beberapa anak remaja mengenai ibadah puasa, tidak silu sebagian antara mereka mengatakan sudah satu atau dua hari tidak puasa dalam tempoh belum cukup seminggu bulan Ramadan.  Bukan disebabkan oleh malas, tetapi tidak tahan kepenatan kerna bekerja di ladang kelapa sawit.  Orang-orang yang berpendidikan tinggi seberat mana tanggungan kerjanya tidaklah seberat tanggungan fizikal orang yang bekerja secara membanting tulang sebagai buruh paling bawah.  Bayangkan anak remaja usia kira-kira 15 tahun memetik buah sawit, bolehkah bertahan tanpa meminum air?

 foto hiasan

Mungkin cepat timbul persolan bahawa anak semuda itu tidak sewajarnya di ladang sawit.  Bukan semua anak remaja mempunyai nasib baik dengan ibu bapanya punya pendapatan yang tidak memerlukan anak-anak terpaksa bekerja.  Jika antara kita rajin mendampingi anak-anak sekolah yang kemajuan pelajaranya perlahan, kerap ditemui latar belakang yang tidak menggembirakan.  Biasa ditemui ibu bapa mereka sudah bercerai dan terpaksa tinggal dengan nenek atau bapa saudaranya.  Malah kebanyakan yang berada dalam lingkungan itu, hampir pasti daripada keluarga yang ekonominya sekadar  cukup makan.

Sangat berbeda dengan anak-anak yang berada dalam sekolah terbaik seperti sekolah berasrama penuh kerajaan, atau dalam kelas-kelas terbaik keputusan akademiknya.  Kebanyakan latar belakang anak-anak ini daripada keluarga yang ekonominya mantap dan berpendidikan.  Kalaupun keluarganya tidak berpendidikan tinggi, ekonomi mereka cukup baik dan anak-anak tidak perlu bekerja untuk menampung sebagian sara hidup.

Keadaan anak-anak bekerja dan prestasi akademiknya perlahan hampir pasti mempunyai senarai masalah disiplin pula di sekolah.  Sekolah tetap sekolah, yang punya standard sama untuk semua muridnya tanpa diskriminasi level sosial kehidupannya.  Yang kerap ponteng sekolah dan tidak bersemangat belajar adalah daripada anak-anak yang latar belakangnya kurang sempurna sosial dan ekoniminya.

Keadaan ini seperti cerita putaran ganas kemiskinan:  Ibu bapa miskin menghasilkan anak-anak yang tidak terdidik. Anak-anak yang terabai dalam pendidikan cenderung pula melanggar peraturan hidup sama ada dalam atau di luar sekolah.  Akhirnya tahap pendidikan mereka hanya separuh jalan dan generasi seterusnya juga akan terperangkap dalam putaran ini juga!

Orang bertanya pula: Apa peranan sekolah?  Jawabnya: Sekolah tidak punya bidang kuasa untuk mengubah paradigma minda ibu bapa.  Adakah dengan menghadiri sekali ceramah motivasi di sekolah anak-anak mereka, akan berlaku perubahan minda dalam pusingan 200 ke 360 darjah?  Tidak semudah itu, sementelahan pihak sekolah bukan bertanggung jawab mengubah minda dan persepsi ibu bapa.  Malah pihak sekolah menghadapi masalah besar mengubah minda dan persepsi murid-muridnya jika budaka masyarakat tempat murid-murid itu tinggal jauh daripada standard pemikiran di sekolah.  Keadaan ini…, lebih banyak menimpulkan ‘kebingungan’ pula kepada anak-anak. 

Cerita murid-murid sekolah yang terperangkap dalam masalah pelajaran dan tingkahlaku buruk sebenarnya cermin keadaan masyarakat kita.  Susah untuk dirungkai masalah ini sekalipun banyak pihak tahu puncanya.  Ledakan globalisasi iaitu budaya hiburan dan materialisme adalah masalah yang kian memberat. Banyak yang telah terperangkap dan mungkin mewariskan masalah kepada generasi seterusnya dan seterusnya.

Saya percaya, yang berlaku ini bukan tidak disengajakan. Ada ‘grand design’ di balik itu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan