Pengikut

Khamis, Mac 12, 2009

MANA kasih anakku?

DALAM tempoh tiga hari ini ada jiran dan saudara yang wafat. Salah satunya perempuan berusia 60-an yang selama ini tinggal sendirian setelah kematian suaminya lima tahun lalu. Menarik untuk diperhatikan sketsa kehidupannya kerana selain iktibar kepada yang masih tinggal, tetapi juga sebagai pengajaran hidup.

Mereka keluarga kecil dengan tiga orang anak, yang sudah besar-besar. Semua tidak tinggal di desa, meninggalkan ibu sendirian setelah ayahnya wafat dahulu. Kemudian si ibu ini ditimpa sakit yang menyebabkan berulang-alik antara hospital dan rumah. Si Ibu tidak dapat mengikut anak-anak ke kota lalu dengan kesihatan memburuk tinggal di desa. Mujur anak ketiga yang lelaki setelah tamat diploma balik tinggal dengannya. Namun apalah sangat anak lelaki muda hendak meladeni ibu yang sakitnya teruk dan payah kehidupannya. Tambahan pula dia bekerja yang tuntutannya pergi pagi dan pulang lewat malam. Lalu si ibu?

Mujur sekali lagi ada jiran tetangga dan kaum keluarga yang setiap jam menjenguknya. Begitulah sampai masanya dipanggil Allah.

Di samping cerita ini, banyak lagi orang tua yang berjaya membesarkan dan memberi pendidikan kepada anak-anak. Hampir semua anaknya bekerja di kota dengan gaji lumayan. Orang tua kian renta dan uzur tidak sama sekali akan menjadi seperti burung dalam sangkar di kota. Biarlah setua dan seuzur mana, desa juga habitatnya. Lalu anak-anak bagaimana tanggung jawabnya kepada orang tua?

Aneh sekali, daripada tujuh atau sepuluh adik-beradik, tidak satunya sanggup mengalah untuk kembali ke desa atau tinggal berdekatan dengan orang tua. Sukar untuk anak-anak menerima hakikat setelah berpendapatan besar di kota, membina sosial alakota akan kembali ke lumpur dan rumput di desa. Yang menambah beban untuk kembali kepada orang tua adalah keluarga yang dibina: Isteri dan anak-anak! Ya, banyak yang dilemanya sebegini, dan membiar orang tua sepi sendiri di desa.

Pengajarannya kepada anak-anak yang baru hendak membina kehidupan setelah menerima pendidikan, masukkan penjagaan ibu bapa dalam perjalanan hidup. Hal ini termasuk kerja apa yang akan dipilih untuk memudahkan dekat dengan orang tua. Dan seperkara lagi, ketika hendak memilih pasangan (misalnya isteri) pastikan bakal isteri adalah orang yang bersedia untuk menerima ibu bapa mentua bersama suaminya sekali. Jika bakal isteri masih ragu-ragu atau tidak bersedia, janganlah teruskan perhubungan itu. Tentu Allah akan memberi pasangan yang mengerti tanggung jawab anak lelaki kepada ibu bapanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan