Pengikut

Sabtu, Mac 03, 2018

BACAAN imam shalat Asar pun seru


ANTARA gangguan ketika shalat di masjid ialah tetangga makmum yang membaca surah agak kuat walhal dia sepatutnya membaca surah atau tahiyyat untuk dirinya sendiri. Ada juga imam yang bacaan surah pada shalat Zuhur dan Asarnya bisa didengar semua makmum, sedangkan para makmum membaca surah pilihan sendiri dan tidak diperdengarkan kepada orang lain. Itu sebagian daripada yang berfaham bacaan mesti didengar telinga sendiri!

Lihat contoh imam di Masjidil Haram Makkah dan Masjid Nabawi Madinah, meskipun pembesar suaranya paling baik, suara sang imam tidak sedikit pun didengar makmum tatkala yang bacaannya mesti sir.

Kembali kepada caranya Rasulullah shallallahu alaihi wasallam shalat, sebagai kata pemutus. Ini ialah dalil bacaan perlahan yang tidak didengar oleh orang lain. Jelas para makmum Rasulullah shallallahu alaihi wasallam hanya tahu baginda membaca surah dengan melihat jenggot baginda yang bergoyang, bukan mendengar suara yang perlahan.

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan daripada Al-A’masy daripada ‘Umarah daripada Abu Ma’mar berkata, aku bertanya kepada Khabbab bin Al Arat, "Apakah Rasulullah shalallahu alaihi wasallam membaca surah dalam shalat Zuhur dan ‘Asar?"
Dia menjawab, “Ya.”
Kami tanyakan lagi, “Bagaimana kalian boleh mengetahui bacaan beliau?”
Dia menjawab, “Daripada gerakan jenggot baginda.” (H.R. Al-Bukhari No. 719)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan