Pengikut

Ahad, Januari 08, 2017

KEMAHIRAN Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan tahlil arwah

APABILA ibadah dilakukan sebab warisan, ada kemungkinan akan berkonflik dengan al-Quran dan sunah Nabi s.a.w.  Ada yang mahu ibadah itu disesuaikan menuruti jalan Allah dan nabi-Nya. Ada pula yang mahu wahyu Allah dan petunjuk nabi-Nya disesuaikan pula dengan amal ibadah bangsa yang sudah mantap dan meluas.

Contoh terbaik ialah ibadah berkait orang mati iaitu Tahlilan Arwah.  Sudah jelas kepada semua ahli agama ibadah itu bukan yang dicontohkan oleh Nabi s.a.w. atau para sahabatnya. Ini rekaan oleh ahli agama bangsa ratusan tahun dahulu.  Sebagian ahli agama yang mahu menuruti sunah Nabi s.a.w. mahu Tahlilan Arwah itu dihentikan untuk menjaga ketulenan ajaran  Nabi s.a.w.  Penggiat Tahlilan Arwah mempunyai hujahnya sendiri iaitu, 'walaupun tidak daripada Nabi s.a.w. tetapi tahlilan arwah itu baik dan niatnya baik' dan satu lagi 'tidak ada larangan daripada Nabi s.a.w.'.

Benarkah Nabi tidak melarang tahlilan arwah? Jika kita mencari sabda Nabi s.a.w. yang begini memang tidak ada: "Janganlah kalian lakukan tahlilan arwah sesudah ketiadaanku."

Perhatikan hadis sahih berikut, harap penggiat Tahlilan Arwah ada unsur Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam memahaminya.
Daripada A'isyah r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda (maksudnya), "Sesiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan kami (urusan agama) perkara  yang tidak ada padanya, maka ia tertolak." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Jika hadis itu dibahas oleh murid sekolah yang berunsur KBAT tentu mereka menyenaraikan beberapa maksud hadis yang tersirat selain tersurat itu.  Antaranya seperti:
 - mencipta ibadah sendiri adalah kerja sia-sia.
 - kita tidak ada hak mencipta amal ibadah.
 - Nabi s.a.w. melarang kita mencipta ibadah sendiri.
 - Nabi s.a.w. mahu umatnya hanya mengguna pakai ibadah yang  baginda ajarkan.
 - Ibadah dalam Islam hak Allah dan rasul-Nya.
 - Muslim diminta patuh saja apa yang Nabi s.a.w. ajarkan.

Semoga program KBAT Kementerian Pendidikan akan melahirkan rakyat yang betfikiran  matang dan keluar daripada belenggu kejumudan berfikir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan