Pengikut

Khamis, Disember 15, 2016

MAKA ahli agama itu diseret syaitan

SESUNGGUHNYA syaitan adalah musuh kamu (manusia) yang nyata" (maksud surah Yusuf:05) Musuh artinya suatu yang tugasnya menewaskan manusia.


Jika manusia mahu kebaikan, maka syaitan akan menewaskannya, sehingga manusia lebih suka keburukan.  Jika manusia mahu mentauhidkan Allah, maka syaitan akan menewaskannya sehingga manusia itu berada dalam kesyirikan kepada Allah.  Apa saja kemahuan manusia untuk menyahut seruan Allah iaitu 'bertakwa' maka pasti syaitan akan mengitari manusia itu sehingga manusia itu pasti bukan dalam kehidupan yang bertakwa kepada Allah.

Perhatikan perkabaran Allah dalam al-quran berkaitan syaitan yang sangat jelas mahu menjerumuskan manusia dalam kebinasaan dunia dan akhirat.

"... (syaitan) itu mengatakan, 'pasti aku akan mengambil bahagian tertentu daripada hamba-hamba-Mu' " (surah an-Nisaa: 118)

"(Syaitan) itu memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka, padahal syaitan itu hanya menjanjikan penipuan kepada mereka." (An-Nisaa: 120)

Dalam Perang Uhud satu pasukan yang telah ditarbiyah oleh Rasulullah pun berjaya diperdaya syaitan. "....Sesungguhnya mereka digelincirkan oleh syaitan disebabkan sebagian kesalahan (dosa) yang dibuat (pada masa lalu) tetapi Allah benar-benar telah memaafkan mereka..." (surah Ali Imran: 155).

Ayat 268 surah al-Baqarah pula syaitan menjanjikan kemiskinan kepada manusia dan menyuruh kita bersifat kikir atau kedekut.

Begitulah citra dan kerja-kerja musuh utama manusia. Dari sudut mana pun syaitan akan masuk membelit manusia sehingga manusia itu tewas dan nanti bersamanya dalam kehinaan hari akhirat.

Buku Talbis Iblis buah tangan ulama besar abad keenam Hijrah, Ibnu Jauzi menelusuri banyak hal kehidupan yang tidak disangka-sangka, rupanya masih tidak terlepas bidikan sang syaitan. Berusahalah menghabisi pembacaan buku ini untuk mengkoreksi diri sendiri, di manakah kita telah ditewaskan oleh syaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan